Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 2a
Tema: Globaliseringens historia och dess påverkan på nutiden
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen ska fokusera på globaliseringens utveckling och påverkan under de senaste århundradena, samt hur historiska processer, såsom kolonisation och industriella revolutioner, har format nuvarande globala strukturer, handel och kulturella utbyten.
Kunskapskrav:
Eleven kan med säkerhet använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv. Eleven kan också uttrycka sig utförligt om hur olika historiska processer, inklusive globalisering, har påverkat samhällen och kulturer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till globalisering (10 min)
• Presentera lektionens fokus och mål så att eleverna får en klar bild över vad globalisering innebär.
• Ge en översikt av globaliseringens historiska rötter, även kopplat till föregående lektion om kolonisation.
• Diskutera vikten av att förstå globalisering för att kunna analysera dagens samhälle och ekonomi.
Gruppdiskussion: För- och nackdelar med globalisering (15 min)
• Dela in eleverna i mindre grupper och låt dem identifiera och diskutera tre fördelar och tre nackdelar med globalisering.
• Sammanfatta diskussionerna i helklass och låt varje grupp presentera sina synpunkter.
• Använd konkreta exempel, exempelvis hur globalisering har påverkat lokala kulturer, handel och miljö.
Källkritisk analys av globalisering (15 min)
• Introducera källkritik i relation till globala frågor och hur olika källor kan vinkla temat.
• Ge grupperna avsnitt från olika typer av källor: sådana som stöder globalisering och sådana som kritiserar den.
• Diskutera vilken typ av information och perspektiv varje källa ger och vilket syfte de kan ha.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
• Avsluta med en helklassdiskussion kring de insikter som framkommit.
• Be eleverna att tänka på hur de kan se globaliseringseffekter i sin egen vardag.
Aktivitet
Eleverna ska i en kort skriftlig uppgift (300-500 ord) undersöka en aspekt av globalisering som berör deras liv, såsom konsumtionsvanor, arbete eller kulturell påverkan. De ska koppla sina observationer till diskussionerna i klassen och inkludera källor som stöder deras argument.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter
Exit-ticket
1. Vad innebär globalisering i korthet?
Svar: En process där världens länder och folk knyts närmare samman ekonomiskt, socialt och kulturellt.
2. Nämn en positiv konsekvens av globaliseringen.
Svar: Ökad tillgång till varor och tjänster från hela världen.
3. Vad är en negativ konsekvens av globaliseringen?
Svar: Förlust av lokal kultur och identitet.
4. Hur har globaliseringen påverkat miljöfrågor?
Svar: Det har lett till ökad handel och produktion, vilket kan ha negativa effekter på miljön.
5. Varför är källkritik viktigt i studiet av globalisering?
Svar: För att kunna bedöma trovärdigheten hos källor och förstå olika perspektiv på globala frågor.
Hemläxa
Eleverna ska läsa en artikel eller kapitel om ett specifikt globaliseringsfenomen (t.ex. digitaliseringens påverkan på arbete) och skriva en sammanfattning på 300-400 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska välja ett specifikt tema inom globalisering, exempelvis dess ekonomiska effekter på ett angivet land eller område, och utföra en djupgående analys baserad på flera källor. De ska presentera sina fynd i en skriftlig rapport som visar på avancerad kritisk tänkande och analys kring globaliseringens komplexitet.
Förslag för nästa lektion
Temat: Migration och dess historiska rötter
Denna lektion handlar om migrationens historia, orsaker och konsekvenser, och hur dessa knyter an till globaliseringens effekter idag. Lektionen bör fokusera på historisk och nutida migration samt relaterade teman som identitet och tillhörighet.
Förberedelser
• Förbereda läromaterial och artiklar som rör migration och dess historia.
• Dela upp eleverna i grupper för diskussion kring migrationsfrågor.
• Planera för en aktivitet där eleverna kan relatera migration till deras egna livserfarenheter.