En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Programmering 2 – Utvärdering och presentation av AI-projekt

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Programmering 2
Tema: Utvärdering och presentation av AI-projekt

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Presentationsteknik och kommunikation av programmeringsprojekt.
  • Utvärdering av egna och andras arbeten utifrån programmeringstekniska och etiska kriterier.
  • Reflektion över lärande och utveckling under ett projektarbete.
Kunskapskrav

Eleven presenterar sitt arbete på ett strukturerat och tydligt sätt, och kan diskutera och reflektera över hur projektet genomfördes, inklusive de tekniska och etiska aspekterna. Eleven deltar aktivt i att ge och ta emot konstruktiv kritik.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till presentationsmomentet (10 min)

Förklara syftet med dagens lektion och vikten av att kunna presentera sina idéer och projekt på ett effektivt sätt. Ge exempel på bra presentationstekniker som att hålla ögonkontakt, använda tydliga exempel och strukturerad information.

Genomgång av utvärderingskriterier (10 min)

Presentera kriterierna för hur projekten kommer att utvärderas, inklusive teknisk funktionalitet, kreativitet, presentation och hänsyn till etiska aspekter. Diskutera vikten av att ta emot och ge konstruktiv feedback under presentationerna.

Projektpresentationer (25 min)

Låt varje grupp presentera sina AI-projekt för klassen. Sätt en tidsgräns för varje presentation (exempelvis 5 minuter per grupp). Efter varje presentation, avsätt tid för frågor och feedback från både läraren och klasskamrater.

Reflektion och sammanfattning av lektionen (5 min)

Sammanfatta huvudpunkterna från presentationerna och diskutera gemensamma teman eller intressanta lösningar. Låt eleverna reflektera över vad de lärt sig av att lyssna på andra och hur det kan påverka deras egen utveckling.

Aktivitet

Eleverna ska presentera sina AI-projekt och delta aktivt i att ge och ta emot feedback. Varje grupp får möjligheten att demonstrera sin lösning och diskutera de val de har gjort i både processen och utformningen av projektet.

Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

  • Vilken del av presentationerna tyckte du var mest intressant och varför?
  • Vad lärde du dig av en peers projektpresentation?
  • Hur kan du använda feedbacken du fick i framtida projekt?
  • Nämn en etisk aspekt som diskuterades under presentationerna?
  • Hur kände du att din grupp fungerade under arbetets gång och presentationen?

Hemläxa

Eleverna ska skriva en reflekterande rapport (400-500 ord) om sitt AI-projekt, inklusive vad som gick bra, vad som kunde förbättras och hur de hanterade eventuella etiska överväganden.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja en specifik aspekt av sitt AI-projekt som de vill fördjupa sig i, med fokus på teknisk implementation eller etiska frågor, och genomföra en detaljerad studie och presentation av sina fynd.

Förslag för nästa lektion

Sammanfattning av kursen och framtida perspektiv. I nästa lektion kan fokus ligga på att sammanfatta kursinnehållet och diskutera vad eleverna har lärt sig under kursens gång, med särskild betoning på hur de kan använda sina kunskaper framöver inom programmering och AI. Detta förslag är relevant eftersom det möjliggör för eleverna att reflektera över sina lärdomar och hur de kan applicera sina färdigheter i framtida sammanhang. Kunskapskraven kommer att fokusera på att kunna sammanfatta kunskap och reflektera över den personliga utvecklingen.

Förberedelser

  • Sammanfatta de viktigaste lärdomarna och teman från kursens innehåll.
  • Förbereda resurser för diskussion kring framtida utbildning och karriärmöjligheter inom AI och programmering.
  • Utveckla en plan för avslutningen av kursen och eventuella uppföljningar.