Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Samhällskunskap 1b
Tema: Identitet och tillhörighet i en globaliserad värld
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla hur globalisering och migration påverkar individers identitet och känsla av tillhörighet. Eleverna ska få möjlighet att diskutera hur kulturell identitet formas i ett mångkulturellt samhälle och vilka faktorer som påverkar individers uppfattning om sig själva i förhållande till andra kulturer.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera hur globalisering och migration påverkar identitet samt diskutera och reflektera över frågor som rör tillhörighet och kulturell identitet.
Lärarledda instruktioner
1. **Introduktion till identitet och tillhörighet** (10 min)
– Definiera begreppen identitet och tillhörighet.
– Diskutera hur kulturella, sociala och historiska faktorer formar identitet.
– Presentera exempel på hur individer kan uppleva sin identitet i en globaliserad värld.
2. **Kulturell identitet i mångkulturella samhällen** (15 min)
– Analysera hur mångkulturalism kan berika eller utmana individers identitet.
– Diskutera innebörden av kulturell hybriditet och hur den kan påverka självkänslan.
3. **Globaliseringens påverkan på identitet** (15 min)
– Utforska hur globalisering kan leda till identitetsförändringar, både positiva och negativa.
– Diskutera fenomen som kulturell appropriering och hur detta påverkar relationerna mellan kulturer.
4. **Reflektion och delning av egna erfarenheter** (5 min)
– Låt eleverna dela sina egna upplevelser av identitet och tillhörighet i relation till kultur och samhälle.
– Diskutera gemensamma teman och individuella skillnader i hur identitet formas.
5. **Sammanfattning och diskussion** (5 min)
– Sammanfatta huvudpunkter kring identitet och hur dessa kopplas till globalisering och mångkulturalism.
– Låt eleverna ställa frågor och reflektera över vad de lärt sig under lektionen.
Aktivitet
Eleverna ska i grupper skapa en presentation (slideshow eller affisch) som utforskar ett specifikt fall av kulturell identitet på en plats med hög mångkulturalism. De ska identifiera hur olika kulturella och sociala faktorer påverkar identiteten i det valda fallet. Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.
Exit-ticket
– Vad innebär identitet? Svar: Individens uppfattning om sig själv, formad av olika faktorer som kultur, erfarenheter och sociala relationer.
– Hur kan globalisering påverka identitet? Svar: Genom ökad kontakt med olika kulturer kan identiteten förändras och berikas men också utmanas.
– Nämn ett exempel på hur mångkulturalism kan påverka tillhörighet. Svar: Genom att erbjuda fler perspektiv och möjligheter att identifiera sig med olika kulturer.
– Vad är kulturell hybriditet? Svar: En process där olika kulturella influenser blandas och skapar nya identiteter.
– Varför är det viktigt att förstå identitet i en globaliserad värld? Svar: För att se hur olika faktorer påverkar oss och hur vi relaterar till varandra inom ett samhälle.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en reflektion (400-600 ord) där de diskuterar hur deras egen identitet har påverkats av globalisering och mångkulturalism, inklusive personliga erfarenheter och hur dessa faktorer har format deras uppfattning om tillhörighet.
Fördjupningsuppgift
Eleven ska utföra en djupgående analys av hur identitet formas och förändras i en specifik kontext av mångkulturalism eller globalisering. Analysen ska inkludera konkreta exempel samt en diskussion om hur dessa identiteter påverkas av sociala och kulturella faktorer.
Förslag för nästa lektion
Nästa lektion: “Erfarenheter av tillhörighet i en globaliserad värld”
Denna lektion kommer att fokusera på hur individer och grupper upplever sin plats och sitt tillhörighet i ett mångkulturellt samhälle, samt hur dessa känslor kan påverkas av det omgivande samhället och globala trender.
Förberedelser
– Samla aktuella exempel och forskningsmaterial om identitet och tillhörighet.
– Förbereda material som kan användas för diskussioner om kulturella identiteter.
– Tänk på diskussionsfrågor som kan stimulera elevernas reflektion över sina egna erfarenheter av identitet och tillhörighet.