Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1b
Tema: Samhällsfrågor och offentlig debatt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska omfatta aktuella samhällsfrågor och hur dessa diskuteras i offentligheten. Eleverna ska lära sig om mediernas roll i samhällsdebatten samt hur man kan delta som medborgare i den offentliga diskussionen. Fokus ligger på att analysera olika perspektiv och argument i debatten.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och diskutera aktuella samhällsfrågor, samt analysera och bedöma olika argumentationer utifrån relevanta källor. Vidare kan eleven delta i diskussioner och framföra sina egna åsikter på ett konstruktivt sätt.
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till aktuella samhällsfrågor (10 min)
Presentera en kort översikt över aktuella samhällsfrågor som berör eleverna, exempelvis klimatförändringar, migration, och sociala orättvisor. Diskutera varför det är viktigt att förstå dessa frågor och deras påverkan på samhället. Använd statistiska uppgifter eller aktuell forskning för att sätta in frågorna i ett större sammanhang.
2. Mediernas roll i offentlig debatt (15 min)
Gå igenom hur medierna påverkar den offentliga debatten, inklusive sociala medier, nyhetskanaler och alternativa medier. Diskutera begreppet “fake news” och hur desinformation kan spridas och påverka opinioner. Analysera exempel på mediebevakning av en specifik samhällsfråga och dess påverkan på den offentliga debatten.
3. Debattövning: Argumentera för och emot (15 min)
Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en aktuell samhällsfråga att diskutera. Grupperna ska förbereda argument för och emot frågan och hålla en mini-debatt där de får framföra sina argument. Efter debatten ska eleverna reflektera över argumentens styrkor och svagheter.
4. Reflektion över deltagande i samhällsdebatten (5 min)
Diskutera hur eleverna kan delta i den offentliga debatten, inklusive möjligheter för opinion och engagemang (exempelvis aktivism, skrivande, sociala medier). Reflektera över vad det innebär att vara en ansvarsfull medborgare i en demokrati.
5. Sammanfattning och avslutande frågor (5 min)
Sammanfatta de viktigaste punkterna och lärdomarna från dagens lektion. Ställ frågor för att uppmuntra elevernas egna tankar och idéer kring hur de kan engagera sig i samhällsfrågor.
Aktivitet
Eleverna ska välja en aktuell samhällsfråga som intresserar dem och skriva en insändare eller ett debattinlägg (300-500 ord) där de presenterar sina ståndpunkter och reflekterar över argumenten från både sidor. Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.
Exit-ticket
• Nämn en aktuell samhällsfråga som du tycker är viktig. Svar: Elevernas egna val, exempel klimatkris, migration etc.
• Vad är mediernas roll i samhällsdebatten? Svar: Att informera, granska och påverka opinionen.
• Hur kan vi känna igen “fake news”? Svar: Genom att kontrollera källor, jämföra med andra nyheter och vara skeptisk till sensationalism.
• Ge ett exempel på hur du kan delta i den offentliga debatten. Svar: Genom att skriva insändare, delta i demonstrationer eller använda sociala medier.
• Varför är det viktigt att ha flera perspektiv i en debatt? Svar: För att få en mer nyanserad förståelse av frågan och för att respektera olika åsikter.
Hemläxa
Eleverna ska läsa en aktuell artikel om en vald samhällsfråga och skriva en reflektion (400-500 ord) om sina tankar kring frågans komplexitet och olika perspektiv som presenteras i texten.
Fördjupningsuppgift
Eleven ska välja en specifik samhällsfråga och genomföra en djupgående analys av hur denna fråga representeras i olika medier. Analysen ska inkludera en utvärdering av de olika perspektiven som lyfts fram och en kritisk diskussion om hur mediernas framställning påverkar den offentliga debatten.
Förslag för nästa lektion
Nästa lektion: “Demokratins utmaningar”. Denna lektion är relevant eftersom den bygger vidare på tidigare lektioner om samhällsfrågor och offentlig debatt. Fokus kommer att ligga på att identifiera och diskutera utmaningar som demokratin står inför, såsom populism, desinformation, och medborgartillit. Genom att koppla aktuella exempel på demokratins utmaningar kan eleverna fördjupa sin förståelse av hur samhällsfrågor och politik interagerar.
Förberedelser
• Samla in aktuella exempel på samhällsfrågor och deras mediebevakning.
• Förbereda material för debattövningen och diskutera relevanta frågor.
• Samla statistik och forskning för att stödja diskussionen om demokratins utmaningar.