Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 3
Tema: Mänskliga rättigheter i en globaliserad värld
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla mänskliga rättigheter i en global kontext, inklusive hur dessa rättigheter skyddas och hotas i en globaliserad värld. Eleverna ska analysera specifika fall av människorättskränkningar, internationella och nationella mekanismer för att skydda mänskliga rättigheter, och medborgarengagemangets betydelse.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera mänskliga rättigheters tillstånd globalt, samt diskutera hur olika aktörer arbetar för att skydda dessa rättigheter. Analysen ska omfatta källkritisk granskning av information och exempel på internationella insatser.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till mänskliga rättigheter (10 min)
• Definiera vad mänskliga rättigheter är och deras universella karaktär.
• Diskutera FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och dess betydelse som en global norm.
• Introducera centrala begrepp såsom civil- och politiska rättigheter, ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter.
Globaliseringens påverkan på mänskliga rättigheter (10 min)
• Redogör för hur globalisering kan både stärka och hota mänskliga rättigheter.
• Diskutera exempel på hur globalisering har lett till åtgärder för att skydda mänskliga rättigheter (exempelvis genom internationella konventioner) och hur den också kan leda till kränkningar (exempelvis genom exploatering av arbetskraft).
• Ge konkreta exempel på aktuella situationer där mänskliga rättigheter är hotade.
Internationella åtgärder för att skydda mänskliga rättigheter (10 min)
• Diskutera hur internationella organisationer (t.ex. FN, Amnesty International) arbetar för att skydda och främja mänskliga rättigheter.
• Analysera fallstudier där sådana organisationer har varit involverade (exempelvis fredsbevarande insatser eller rapportering från människorättsövervakare).
• Belys hur medborgare och civilsamhället kan påverka och driva på förändringar för att skydda mänskliga rättigheter.
Gruppdiskussion om mänskliga rättigheter (15 min)
• Dela in eleverna i grupper och ge dem olika fallstudier av människorättskränkningar att diskutera, exempelvis:
◦ Diskriminering av minoriteter
◦ Yttrandefrihetskränkningar i olika länder
◦ Behandlingen av flyktingar och migranter
• Låt varje grupp analysera situationen, identifiera involverade aktörer, och diskutera möjliga åtgärder som de kan vidta.
• Sammanfatta diskussionerna i helklass.
Avslutning och reflektion (5 min)
• Sammanfatta lektionen och ställ frågan: Hur kan internationella insatser och lokala åtgärder samverka för att förbättra skyddet av mänskliga rättigheter?
• Låt eleverna reflektera över sin egen roll i att främja mänskliga rättigheter, både lokalt och globalt.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort rapport (ca 200 ord) om en specifik mänsklig rättighet som de tycker är särskilt viktig, inklusive aktuella hot mot den och förslag på åtgärder för att skydda den.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
• Vad är mänskliga rättigheter?
◦ Rättigheter som tillkommer alla människor och skyddar deras värdighet, frihet och rättvisa.
• Nämn två typer av mänskliga rättigheter.
◦ Civila och politiska rättigheter samt ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter.
• Hur kan globalisering påverka mänskliga rättigheter?
◦ Globalisering kan både stärka mänskliga rättigheter genom ökad uppmärksamhet och tryck på regeringar, och hota dem genom exploatering och ojämlikhet.
• Vad är FN:s roll i skyddet av mänskliga rättigheter?
◦ FN övervakar och främjar mänskliga rättigheter genom olika organ och mekanismer, som exempelvis rapportering och resolutioner.
• Ge ett exempel på en internationell åtgärd för att skydda mänskliga rättigheter.
◦ Insatser av Amnesty International att dokumentera och rapportera kränkningar av mänskliga rättigheter.
Hemläxa
Skriv en analys (ca 300 ord) där du diskuterar ett specifikt fall av människorättskränkning och de internationella reaktionerna på detta. Reflektera över hur väl dessa åtgärder fungerade och vad som kan göras bättre.
Fördjupningsuppgift
Skriv en uppsats (ca 1500 ord) där du analyserar ett specifikt fall av människorättskränkning och diskuterar dess globala och lokala konsekvenser. Analysera också vilka internationella och nationella mekanismer som existerar för att hantera sådana situationer, samt ge rekommendationer för hur dessa kan förbättras.
Förslag för nästa lektion
Tema: Rättssäkerhet och rättstillämpning
Den kommande lektionen kan fokusera på vikten av rättssäkerhet och hur rättssystemet fungerar för att skydda medborgarnas rättigheter. Diskutera även aktuella rättsliga frågeställningar och hur lagar tillämpas i praktiken.
Förberedelser
• Sammanställ material om mänskliga rättigheter i en global kontext.
• Förbered exempel på aktuella människorättsfrågor och fallstudier.
• Utveckla teman för gruppdiskussionerna kring människorättskränkningar och möjliga åtgärder.