En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. SFI C. Svenska för invandrare – Kulturell identitet

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: SFI C
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Att reflektera över sin egen kulturella identitet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) ska ge eleverna möjlighet att reflektera över sin egen kulturella identitet och den påverkan deras bakgrund har på deras liv i Sverige. Eleverna ska få möjlighet att resonera kring begrepp som kultur, identitet och tillhörighet, samt diskutera hur kulturella erfarenheter formar deras interaktioner och perspektiv i det svenska samhället.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna uttrycka sina tankar och reflektioner kring sin kulturella identitet i skrift och tal, samt delta i diskussioner där de kan ge och ta emot feedback. De ska också visa förståelse för hur identitet kan påverkas av olika faktorer som kultur, migration och sociala relationer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kulturell identitet (10 min)

• Presentera lektionens fokus på kulturell identitet. Diskutera vad kultur innebär och hur den formar våra värderingar, normer och identitet.

• Fråga eleverna: “Vad betyder kulturell identitet för dig?” och “Vilka faktorer anser du formar din identitet?”

Genomgång av faktorer som påverkar identitet (15 min)

• Gå igenom olika faktorer som påverkar identitet, såsom kultur, familj, språk och erfarenheter av migration.

• Diskutera hur dessa faktorer kan ge oss olika perspektiv och hur vi kan förhålla oss till vårt nya samhälle.

Praktisk övning: Reflektionsövning (20 min)

• Be eleverna skriva en kort text (100-150 ord) om sin egen kulturella identitet. De kan inkludera följande frågor:

◦ Vilken kultur eller kulturer identifierar du dig med?

◦ Hur har din kulturella identitet förändrats eller utvecklats sedan du kom till Sverige?

◦ Vad är viktigast för dig i din kulturella identitet?

• Ge eleverna cirka 15 minuter att skriva, innan de får dela med sig av sina reflektioner i små grupper.

Dela insikter och diskussion (5 min)

• Samla klassen och diskutera vad de har lärt sig av sina gruppdiskussioner. Betona vikten av att respektera varandras kulturella bakgrunder och upplevelser.

Aktivitet

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort uppsats (250-300 ord) där de reflekterar över sin kulturella identitet. De ska inkludera faktorer som har format deras identitet och hur de ser på sin plats i det svenska samhället.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad innebär kulturell identitet för dig?

◦ Din egen känsla av tillhörighet och de kulturella aspekterna som formar din livssyn.

• Nämn en faktor som har påverkat din kulturella identitet.

◦ (Eleverna ger egna svar baserade på sina reflektionsövningar.)

• Hur påverkar din kulturella identitet hur du interagerar med andra i Sverige?

◦ Genom att bidra med unika perspektiv och erfarenheter som kan berika sociala relationer.

• Varför är det viktigt att förstå sin egen kulturella identitet?

◦ För att kunna bättre förstå sig själv och sina relationer till andra, särskilt i interkulturella sammanhang.

• Vad var något nytt du lärde dig om kulturell identitet under lektionen?

◦ (Eleverna ger egna svar baserade på diskussionerna.)

Hemläxa

Skriv en uppsats (250-300 ord) där du reflekterar över din kulturella identitet. Inkludera faktorer som formar din identitet och hur du ser på din plats i det svenska samhället.

Fördjupningsuppgift

Välj en specifik aspekt av din kulturella identitet och skriv en utförlig uppsats (300-400 ord) där du beskriver hur denna aspekt påverkar ditt liv i Sverige. Reflektera över både positiva och negativa erfarenheter och hur du förhåller dig till dessa.

Förslag för nästa lektion

Temat: Att skapa ett personligt kulturprojekt. Den kommande lektionen bör fokusera på att eleverna skapar ett personligt kulturprojekt där de visar sin kulturella identitet genom exempelvis text, bild eller presentation. Detta ger dem möjlighet att dela sin kultur med sina klasskamrater och samtidigt öka sin förståelse för varandras bakgrunder.

Förberedelser

• Förbered exempel på kulturprojekt och hur man kan presentera sin identitet på ett kreativt sätt.

• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.

• Samla material för att stödja diskussionen om kulturprojekt i nästa lektion.