En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. SFI C. Svenska för invandrare – Presentation av kulturprojekt

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: SFI C
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Presentation av kulturprojekt

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) ska ge eleverna möjlighet att presentera sina kulturprojekt. Eleverna ska lära sig att kommunicera sina tankar och känslor om sin kulturella identitet på ett tydligt och engagerande sätt. Presentationerna ska möjliggöra utbyte av erfarenheter och kulturella perspektiv, samt stärka elevernas språk- och presentationsfärdigheter.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna framföra sin presentation på ett tydligt och strukturerat sätt samt engagera sin publik. De ska också kunna ge och ta emot feedback på sina egna och andras presentationer, och reflektera över sina upplevelser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till presentationer (5 min)

• Presentera lektionens fokus på att eleverna ska hålla sina kulturprojekt. Diskutera syftet med presentationerna och hur de ger en möjlighet att dela och lära av varandra.

• Gå igenom reglerna för presentationerna: respekt för talaren, aktivt lyssnande och konstruktiv feedback.

Genomgång av presentationsformat (10 min)

• Diskutera hur man kan använda olika format för effekten av presentationen, inklusive användning av bilder, animationer och artefakter.

• Gå igenom tips för att engagera publiken, som att ställa frågor eller inkludera intressanta fakta.

Presentation av kulturprojekt (30 min)

• Låt eleverna hålla sina presentationer. Ge varje elev 5 minuter för presentation och 2 minuter för frågor.

• Under presentationerna, uppmuntra klassen att anteckna feedback på vad som är bra och vad som kan förbättras.

Feedback och reflektion (5 min)

• Samla klassen och diskutera vad de har lärt sig av presentationerna. Be dem reflektera över hur de kan tillämpa feedbacken de fick och vad som inspirerade dem från de andras projekt.

Aktivitet

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort reflektion (150-200 ord) om sin erfarenhet av att presentera sitt kulturprojekt. De ska inkludera vad de tyckte gick bra, vad de lärde sig och hur de kan förbättra sina presentationsfärdigheter i framtiden.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad var det mest positiva med att presentera ditt kulturprojekt? (Eleverna ger egna svar baserat på sina presentationserfarenheter.)

• Hur kände du dig under din presentation? (Eleverna reflekterar över sina känslor och upplevelser.)

• Vad var en viktig insikt du fick från att lyssna på andra presentationer? (Att varje kultur är unik och att alla har intressanta berättelser att dela.)

• Hur kan du använda feedback från dina klasskamrater för att förbättra ditt nästa projekt? (Eleverna ger exempel på specifik feedback de fått och hur de kan implementera det.)

• Vilken aspekt av ditt projekt är du mest stolt över? (Eleverna reflekterar över sina prestationer och känslor.)

Hemläxa

Skriv en reflektion (150-200 ord) om din erfarenhet av att presentera ditt kulturprojekt. Inkludera vad som gick bra, vad du lärde dig och vilka områden du skulle vilja förbättra i framtiden.

Fördjupningsuppgift

Skriv en detaljerad analys (300-400 ord) om hur presentationen av ditt kulturprojekt har förändrat din syn på din egen kultur och hur det kan påverka din plats i det svenska samhället. Reflektera över både positiva och negativa aspekter av att dela sin kulturella identitet.

Förslag för nästa lektion

Temat: Reflektion och framtid

Den kommande lektionen bör fokusera på att reflektera över vad eleverna har lärt sig under kursen och hur de kan applicera sina kunskaper och färdigheter i framtiden. Detta kan inkludera diskussioner om språkutveckling, kulturell integration och framtida mål.

Förberedelser

• Förbered en strukturerad mall för reflektion och framtidsdiskussion.

• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.

• Samla material för att stödja reflektioner om språklig och kulturell utveckling i nästa lektion.