En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. SFI C. Svenska för invandrare – Reflektion och framtid

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: SFI C
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Reflektion och framtid

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) ska ge eleverna möjlighet att reflektera över sina lärdomar och erfarenheter under kursen, samt att sätta upp framtida mål för sin språkutveckling och kulturella integration. Eleverna ska få möjlighet att diskutera sina framsteg och identifiera potentiella utmaningar samt sätta realistiska mål för sin fortsatta utveckling i det svenska språket och samhället.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna uttrycka sina tankar och reflektioner kring sitt lärande, formulera egna mål och delta aktivt i diskussioner om framtida inlärnings- och utvecklingsmöjligheter. De ska också kunna ge och ta emot konstruktiv feedback på sina mål och strategier.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till reflektion och målsättning (10 min)

• Presentera lektionens fokus på reflektioner och framtida mål. Diskutera varför det är viktigt att reflektera över sina lärdomar och sätta upp mål för att fortsätta utvecklas.

• Ställ frågor som: “Vilka framsteg har ni gjort under kursen?” och “Vad vill ni uppnå framöver?”.

Genomgång av reflektionstekniker (15 min)

• Gå igenom olika metoder för reflektion, såsom att skriva en dagbok, använda reflekterande frågor eller skapa en visionstavla.

• Diskutera hur dessa tekniker kan hjälpa eleverna att tydligt formulera sina tankar och mål, och ge exempel på konkreta reflekterande frågor de kan ställa sig själva.

Praktisk övning: Reflektionsverkstad (20 min)

• Dela ut reflekterande frågor eller en mall där eleverna kan skriva ned sina tankar. Exempel på frågor kan vara:

◦ Vad har varit dina största framgångar under kursen?

◦ Vilka utmaningar har du stött på och hur har du överkommit dem?

◦ Vilka färdigheter vill du utveckla ytterligare och varför?

• Ge eleverna tid att arbeta individuellt med sina reflektioner och hjälpa dem att formulera mål baserat på det de skrivit.

Dela insikter och diskussion (5 min)

• Låt eleverna om de vill dela sina reflektioner i små grupper. Diskutera vad de har lärt sig och vilket stöd de kan ge varandra framöver.

Aktivitet

Som hemuppgift ska eleverna skriva en uppsats (250-300 ord) som sammanfattar deras reflektioner över vad de lärt sig under kursen och de mål de sätter för sin framtida språkutveckling. De kan inkludera konkreta steg de planerar att ta för att nå sina mål.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad har du lärt dig mest av under kursen?

◦ (Eleverna reflekterar över sina erfarenheter och insikter.)

• Vad är ett mål du vill sätta för dig själv framöver?

◦ (Eleverna sätter personliga mål för språkutvecklingen.)

• Hur har du förändrats som person sedan du började denna kurs?

◦ (Eleverna ger exempel på personlig utveckling.)

• Vad tycker du är den största utmaningen du står inför när det gäller att nå dina mål?

◦ (Eleverna identifierar hinder och strategier.)

• Hur kan dina klasskamrater stödja dig i din fortsatta utveckling?

◦ (Eleverna ger exempel på hur de kan samarbeta och stötta varandra.)

Hemläxa

Skriv en uppsats (250-300 ord) som sammanfattar dina reflektioner över vad du lärt dig under kursen och de mål du sätter för din framtida språkutveckling. Inkludera konkreta steg du planerar att ta för att nå dina mål.

Fördjupningsuppgift

Skriv en detaljerad plan (300-400 ord) för din framtida språkutveckling. Beskriv specifika mål, de resurser du planerar att använda och hur du ska mäta dina framsteg.

Förslag för nästa lektion

Temat: Att fira framgångar och bygga en plan för framtiden

Den kommande lektionen bör fokusera på att fira elevernas framgångar och diskutera hur de kan bygga en långsiktig plan för fortsatt språkutveckling och integration i det svenska samhället. Lektionen kan inkludera firande av avslutningen av kursen samt aktiviteter för att reflektera över vad som lärts.

Förberedelser

• Förbered material för att diskutera reflektion och målsättning.

• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.

• Samla exempel på strategier för att bygga en plan för framtida språkutveckling.