Lektionsplanering
Årskurs: SFI
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Att bygga upp en berättelse
Koppling till styrdokument
Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) ska ge eleverna förmågan att strukturera och skapa en sammanhängande berättelse. Detta inkluderar att använda olika berättartekniker samt att knyta samman karaktärer, händelser och miljöbeskrivningar för att göra berättelsen tydlig och engagerande.
Centralt innehåll
Eleven ska kunna skapa och organisera berättelser med en tydlig början, mitt och slut. De ska kunna använda språket på ett klart och strukturerat sätt för att förmedla sina tankar och känslor i skrivandet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till berättelsens struktur (10 min)
• Presentera lektionens fokus på berättelsens struktur: början, händelseförlopp och avslutning.
• Diskutera vikten av att ha en röd tråd i berättelser, där varje del knyter an till och stöder huvudtemat.
Genomgång av berättande tekniker (15 min)
• Förklara olika tekniker för att bygga upp en berättelse, t.ex. “hook” i början för att fånga läsarens intresse, och hur man kan bygga upp spänning genom att introducera konflikter.
• Ge exempel på hur man kan skapa en minnesvärd avslutning som knyter ihop trådarna och ger läsaren något att tänka på.
Praktisk övning: Schema för berättelse (15 min)
• Dela ut ett enkelt schema eller en mall för att hjälpa eleverna att planera sin berättelse:
◦ Inledning: Presentera karaktärer och miljö.
◦ Händelseförlopp: Vad händer? Vilka konflikter uppstår?
◦ Avslutning: Hur löses konflikten? Vad lär sig karaktären?
• Be eleverna arbeta i par och fylla i sina scheman med idéer.
Dela och diskutera berättelseplaner (10 min)
• Låt paren dela sina scheman med klassen och ge varandra feedback.
• Diskutera olika berättelser och lyft fram intressanta idéer och perspektiv.
Aktivitet
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort berättelse (250-350 ord) utifrån sitt schema. Berättelsen ska inkludera en tydlig struktur och koppla samman karaktärer, händelser och miljö.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vilka tre delar består en berättelse av?
◦ Början, händelseförlopp och avslutning.
• Hur kan en “hook” användas i början av en berättelse?
◦ För att fånga läsarens intresse och få dem att vilja läsa vidare.
• Vad är syftet med händelseförloppet?
◦ Att utveckla berättelsen och introducera konflikter som karaktärerna måste hantera.
• Nämn en teknik för att skapa en minnesvärd avslutning.
◦ Att knyta ihop berättelsens teman och ge karaktärerna en känsla av avslut och reflektion.
• Hur kan du säkerställa att din berättelse har en röd tråd?
◦ Genom att planera noggrant och se till att varje del av berättelsen hänger ihop med huvudtemat och bidrar till helheten.
Hemläxa
Skriv en kort berättelse (250-350 ord) med en tydlig struktur. Använd det schema som diskuterats under lektionen för att knyta samman dina tankar och idéer.
Fördjupningsuppgift
Skriv en längre berättelse (400-500 ord) baserat på er skapade berättelseplan. Fokusera på att använda detaljerade beskrivningar av karaktärer och miljöer samt att utforska teman och budskap i berättelsen.
Förslag för nästa lektion
Temat: Att redigera och förbättra texter. Den kommande lektionen bör fokusera på att redigera och förbättra de berättelser som eleverna har skrivit. Detta är relevant eftersom skrivande är en process som involverar flera steg, inklusive att få feedback och revidera för att förbättra språket och innehållet. Lektionen ska täcka nyckelbegrepp kring skrivande och hur man kan använda feedback i sin utveckling som skribent.
Förberedelser
• Förbered exempel på berättelser för att analysera och diskutera strukturella och innehållsmässiga aspekter.
• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.
• Samla material för att stödja diskussionen om redigering i nästa lektion.