Lektionsplanering
Årskurs: SFI
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Att föra en argumenterande diskussion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) ska ge eleverna verktyg för att delta i och föra argumenterande diskussioner. Detta inkluderar att kunna formulera egna åsikter, bemöta andras argument och använda exempel för att stödja sina ståndpunkter.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna delta i diskussioner där argument presenteras och bemöts. De ska kunna uttrycka sina egna åsikter tydligt och sakligt, och visa förståelse för motargument.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till argumenterande diskussioner (10 min)
• Presentera lektionens fokus på att föra argumenterande diskussioner och dess betydelse i det kommunikativa språket.
• Diskutera skillnaden mellan en diskussion och en argumenterande debatt, samt vikten av att använda respektfullt språk och att vara öppen för andras åsikter.
Genomgång av strukturen för en argumentation (15 min)
• Gå igenom hur man strukturerar en argumentation: tydlig tes, stödjande argument, motargument och slutsats.
• Diskutera vikten av att ge konkreta exempel för att stärka sina argument, och hur man effektivt kan bemöta motargument.
Praktisk övning: Rollspel i diskussion (15 min)
• Dela in klassen i små grupper och ge dem ett aktuellt ämne att diskutera (t.ex. “Ska mobiltelefoner vara tillåtna i skolan?”).
• Be eleverna att förbereda både argument för och emot ämnet, och sedan hålla en kort diskussion där de turas om att presentera sina synpunkter.
Dela insikter och reflektion (10 min)
• Efter diskussionen, samla klassen och diskutera vad som gick bra och vad som var utmanande under diskussionerna.
• Be eleverna att dela med sig av lärdomar de fått om hur man effektivt för en diskussion.
Aktivitet
Som hemuppgift ska eleverna förbereda sig för att skriva en kort text (200-300 ord) där de argumenterar för eller emot en specifik fråga. De ska inkludera tydlig tes, argument, motargument och en slutsats.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad är en argumenterande diskussion?
◦ En diskussion där deltagarna presenterar och försvarar sina åsikter på ett strukturerat sätt.
• Vilka är de huvudsakliga delarna av en argumentation?
◦ Tes, argument, motargument och slutsats.
• Hur kan du använda exempel för att stödja dina argument?
◦ Genom att ge konkreta situationer eller fakta som förtydligar din ståndpunkt.
• Varför är det viktigt att bemöta motargument?
◦ För att stärka sin egen position och visa att man förstått motståndarens synpunkt.
• Vad är en bra strategi för att hålla diskussionen respektfull?
◦ Att lyssna på andra utan att avbryta och använda vänligt språk.
Hemläxa
Skriv en argumenterande text (200-300 ord) där du framhäver din åsikt om en specifik fråga. Inkludera tydlig tes, stödjande argument, eventuella motargument och en slutsats.
Fördjupningsuppgift
Välj ett kontroversiellt ämne och skriv en utförlig argumentation (300-400 ord) som inkluderar din egen åsikt, stödpunkter och ett bemötande av motargument. Reflektera över hur väl du kan argumentera för din ståndpunkt och vilka exempel som gör den starkare.
Förslag för nästa lektion
Temat: Att analysera och diskutera argumenterande texter. Den kommande lektionen bör fokusera på hur man analyserar och diskuterar argumenterande texter. Detta är relevant för att hjälpa eleverna att kritiskt granska argumentation och att delta i diskussioner på ett informerat sätt. Lektionen ska täcka hur man identifierar huvudpoänger, argument och retoriska strategier som används i texter.
Förberedelser
• Förbered exempel på argumenterande texter för diskussion och analys.
• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.
• Samla material för att stödja diskussionen om analys av argumentation i nästa lektion.