Lektionsplanering
Årskurs: SFI
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Att hålla en presentation
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) ska ge eleverna färdigheter att hålla presentationer, vilket inkluderar att förbereda sig väl, att uttrycka sig tydligt och att hantera frågeställningar och publikens reaktioner. Eleverna ska också lära sig att anpassa sina presentationer till olika målgrupper.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna framföra en presentation med klarhet och struktur. Eleven ska kunna engagera sin publik, ta emot frågor och hantera dessa på ett respektfullt sätt. De ska vara medvetna om sina styrkor och svagheter som presentatör och kunna använda feedback för att förbättra sina färdigheter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till presentationsteknik (10 min)
• Presentera lektionens fokus på att hålla starka och engagerande presentationer. Diskutera vikten av att vara väl förberedd och att veta hur man framhäver huvudpunkterna tydligt.
• Diskutera strategier för att hantera nervositet och känslor inför publiken.
Genomgång av goda presentationstekniker (15 min)
• Gå igenom tekniker för att hålla intresset uppe under en presentation, inklusive att ställa frågor till publiken, göra ögonkontakt och skapa interaktion.
• Diskutera vikten av kroppsspråk, röstläge och paus för effektfullt framträdande.
Praktisk övning: Hålla presentationer (20 min)
• Låt eleverna hålla sina multimedia-presentationer inför klassen. Ge varje elev 4-5 minuter för sin presentation följt av 1 minut för frågor.
• Under presentationerna ska övriga elever anteckna feedback och frågor de vill ställa.
Avslutande diskussion och feedback (5 min)
• Efter varje presentation, be klassen att ge konstruktiv feedback och ställa frågor.
• Diskutera gemensamma styrkor och områden för förbättring som observerats under presentationerna.
Aktivitet
Som hemuppgift ska eleverna reflektera över sina presentationer och den feedback de fick (150-200 ord). De bör skriva om vad de tyckte var bra och dela vad de skulle vilja förbättra i framtida presentationer.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad är en viktig teknik för att hantera nervositet inför en presentation?
◦ Att förbereda sig väl och öva på sin presentation flera gånger.
• Hur kan du hålla publikens intresse under din presentation?
◦ Genom att ställa frågor och vara interaktiv, använda varierande tonläge och kroppsspråk.
• Vad bör man tänka på när man svarar på frågor från publiken?
◦ Att lyssna noga, ta en stund att tänka innan man svarar, och att vara öppen för olika perspektiv.
• Vilken är en nyckelkomponent i en stark presentation?
◦ Att ha en tydlig struktur med en inledning, huvuddel och avslutning.
• Varför är feedback viktig efter en presentation?
◦ För att identifiera styrkor och områden att förbättra, vilket hjälper till att växa och utvecklas som presentatör.
Hemläxa
Reflektera över din presentation och feedbacken du fick, skriv en text (150-200 ord) om vad du tyckte gick bra och vad du skulle vilja förbättra till nästa gång.
Fördjupningsuppgift
Skriv en detaljerad reflektionsrapport (200-300 ord) om din erfarenhet av att hålla presentationen. Beskriv en specifik situation, vilka känslor du hade under presentationen och hur du hanterade publikens frågor.
Förslag för nästa lektion
Temat: Att utveckla kritiskt tänkande
Den kommande lektionen bör fokusera på att utveckla kritiskt tänkande och analys av presenterade idéer och texter. Detta är relevant eftersom det hjälper eleverna att inte bara konsumera information, utan även att aktivt utvärdera och reflektera över den. Lektionen ska täcka hur man analyserar och utvärderar innehåll och argument, samt hur man kan formulera egna åsikter och argument.
Förberedelser
• Förbered exempel på föredrag och presentationer för att diskutera hur de blev mottagna och vilka tekniker som användes.
• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.
• Samla material för att stödja diskussionen om kritiskt tänkande i nästa lektion.