En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. SFI. Svenska för invandrare – Att presentera sig själv i professionella sammanhang

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: SFI
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Att presentera sig själv i professionella sammanhang

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) ska ge eleverna möjlighet att utveckla sina färdigheter att presentera sig själva i professionella sammanhang. Detta inkluderar att lära sig hur man effektivt kommunicerar sina erfarenheter, kvalifikationer och personliga egenskaper för att skapa ett positivt intryck på potentiella arbetsgivare.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna framföra en tydlig och strukturerad presentation om sig själv. De ska också kunna anpassa sitt innehåll för olika professionella sammanhang och visa förståelse för hur man skapar ett gott intryck.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till självprenumering (10 min)

• Presentera lektionens fokus på att skriva och hålla en presentation av sig själv. Diskutera syftet med att presentera sig själv professionellt och i vilka sammanhang det kan vara relevant.

• Ställ frågor som: “Vad vill ni att en potentiell arbetsgivare ska veta om er?” och “Vad gör en självpresentation effektiv?”

Genomgång av struktur för presentationer (15 min)

• Diskutera hur en presentation av sig själv kan struktureras: inledning, bakgrund, erfarenhet, färdigheter och avslutning.

• Ge exempel på hur man kan formulera en effektfull inledning och avslutning som fångar intresset och lämnar ett gott intryck.

Praktisk övning: Skriva och öva på självpresentation (20 min)

• Be eleverna att skriva en kort presentation (2-3 minuter) om sig själva, där de inkluderar relevanta erfarenheter och personliga egenskaper.

• Ge dem tid att öva presentationsdelen i par eller små grupper, så att de kan ge varandra feedback och ställa frågor.

Dela och ge feedback (10 min)

• Låt några elever framföra sina självpresentationer inför klassen. Diskutera gemensamt vad som var effektivt och vad som kan förbättras.

• Ge positiv och konstruktiv feedback på presentationerna.

Aktivitet

Som hemuppgift ska eleverna förbereda en mer detaljerad presentation (3-5 minuter) om sig själva att öva på till nästa lektion. De ska inkludera exempel på sina erfarenheter och färdigheter samt anpassa innehållet för en specifik yrkesroll.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad har varit den största utmaningen med att skriva din självpresentation? (Eleverna reflekterar över sina upplevelser.)

• Vilka delar av din presentation är du mest nöjd med? (Eleverna ger sina tankar om starka inslag.)

• Hur kan du göra din självpresentation mer engagerande? (Eleverna summariserar strategier för att förbättra intrycket.)

• Vad har du lärt dig om betydelsen av att kunna presentera dig själv? (Eleverna reflekterar över vikten av presentationsförmåga.)

• Vad skulle du vilja förbättra i din nästa presentation? (Eleverna ger exempel på utveckling.)

Hemläxa

Förbered en detaljerad presentation (3-5 minuter) om dig själv. Skriv ner vad du vill säga och öva på att framföra den till nästa lektion.

Fördjupningsuppgift

Skriv en reflektion (250-300 ord) om hur du kan förbättra din självpresentation baserat på feedback och erfarenheter från lektionen. Fundera över dels undervisningen kring självpresentation och vad du lärt dig om dig själv genom denna process.

Förslag för nästa lektion

Temat: Att delta i en nätverksträff. Den kommande lektionen bör fokusera på hur man deltar i nätverksträffar och professionella sammanhang, inklusive hur man gör intryck, ställer frågor och bygger relationer i ett professionellt nätverk. Lektionen kan även ge insikter om hur man effektivt kan använda självpresentation i dessa situationer.

Förberedelser

• Förbered exempel på effektiva nätverksmöjligheter och vad man kan förvänta sig i dessa situationer.

• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.

• Samla resurser och artiklar om professionellt nätverkande och interaktion för att diskutera i nästa lektion.