En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. SFI. Svenska för invandrare – Kritiskt tänkande

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: SFI
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Att utveckla kritiskt tänkande

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) ska ge eleverna möjlighet att utveckla sitt kritiska tänkande genom att analysera och utvärdera olika typer av texter och argument. Eleverna ska lära sig att formulera egna åsikter, föra resonemang och delta i diskussioner på ett reflekterande och insiktsfullt sätt.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna kritiskt granska texter och argumenterande innehåll, samt formulera egna åsikter och stödja dem med relevanta skäl. De ska också kunna delta i diskussioner och resonemang på ett respektfullt och konstruktivt sätt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kritiskt tänkande (10 min)

• Presentera lektionens fokus på kritiskt tänkande. Diskutera vad kritiskt tänkande innebär och varför det är viktigt för individen och samhället.

• Betona vikten av att inte bara acceptera information utan att även ifrågasätta och analysera den.

Genomgång av metoder för kritisk analys (15 min)

• Introducera olika metoder för att analysera och utvärdera texter, inklusive att identifiera syfte, målgrupp och argumentens styrka.

• Diskutera hur man känner igen bias och ogrundade påståenden, och vikten av att skilja fakta från åsikter.

Praktisk övning: Analysera en text (15 min)

• Dela ut en kort artikel eller text och be eleverna att arbeta i par för att diskutera och analysera den med hjälp av de metoder som diskuterats.

• Be dem att identifiera huvudpoängen, argumenten och eventuella svagheter inom texten.

Dela insikter och diskussion (10 min)

• Be grupperna att dela sina insikter om texten med klassen. Diskutera vad som var svårt eller lätt, och vilka strategier de använde för att analysera texten.

Aktivitet

Som hemuppgift ska eleverna hitta en egen artikel eller ett klipp från en debatt eller nyhetsprogram och skriva en kort analys (200-300 ord) av innehållet. De ska inkludera huvudpunkterna, argumenten som används och eventuella svagheter i argumentationen.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad innebär kritiskt tänkande?
◦ Att analysera och utvärdera information på ett reflekterande sätt, istället för att bara acceptera den.

• Nämn en metod för kritisk analys av en text.
◦ Identifiera författarens syfte och målgrupp.

• Hur kan man känna igen bias i en text?
◦ Genom att se om textens argumentation är ensidig eller om författaren ignorerar motstridiga fakta.

• Varför är det viktigt att skilja fakta från åsikter?
◦ För att kunna bilda en egen, informerad åsikt och undvika att påverkas av ogrundade eller biased information.

• Hur kan kritiskt tänkande förbättra dina diskussionsfärdigheter?
◦ Genom att ge dig verktygen att formulera egna åsikter på ett välgrundat sätt och att ifrågasätta och analysera andras argument.

Hemläxa

Hitta en artikel eller ett klipp från en debatt och skriv en analys (200-300 ord) där du redogör för huvudpunkterna, argumenten som används och eventuella svagheter i argumentationen.

Fördjupningsuppgift

Välj en argumenterande text eller debatt och skriv en utförlig analys (300-400 ord) där du kritiskt granskar metodologin och argumentationslinjen. Diskutera hur väl texten lyckas övertyga sin publik och vad som kan förbättras i argumentationen.

Förslag för nästa lektion

Temat: Att föra en argumenterande diskussion. Den kommande lektionen bör fokusera på hur man för en argumenterande diskussion. Detta är relevant för att hjälpa eleverna att lära sig att framföra sina åsikter och respondéra på andra personers argument. Lektionen ska täcka strukturen för argumentation, användningen av exempel och motargument, samt vikten av att vara respektfull och öppen för andra perspektiv under diskussioner.

Förberedelser

• Förbered exempel på argumenterande texter och debatter för att diskutera i klassen.

• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.

• Samla material som kan användas för att stödja diskussionen om argumentation och debatt i nästa lektion.