En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Historia 1b – Tidigmodern tid

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 1b

Tema: Tidigmodern tid

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av den tidigmoderna tidens betydelse, centrala händelser och hur dessa har påverkat efterföljande epoker och nutida samhällen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv, där den tidigmoderna tiden spelar en central roll. Ämnet omfattar även problematisering av historiska tidsindelningars beroende av kulturella och politiska förutsättningar samt förändringar och händelser under denna tid, såsom kolonialism, statsbildning och nya maktförhållanden.

Kunskapskrav

Eleven kan med säkerhet söka, granska och tolka källmaterial för att besvara frågor om historiska skeenden samt göra välgrundade och nyanserade reflektioner över materialets relevans.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken tidsperiod omfattar den tidigmoderna tiden?
A) 1300-1500-talet
B) **1500-1800-talet**
C) 1800-1900-talet
D) 1000-1300-talet

2. Vilket av följande var en viktig händelse under den tidigmoderna tiden?
A) **Upptäckten av Amerika**
B) Franska revolutionen
C) Den industriella revolutionen
D) Andra världskriget

3. Vilken av följande personer var viktig under den tidigmoderna tiden?
A) Nelson Mandela
B) Winston Churchill
C) **Martin Luther**
D) Mahatma Gandhi

4. Vad karaktäriserade kolonialismen under den tidigmoderna tiden?
A) Underutveckling av länder
B) **Exploatering av resurser**
C) Fri handel mellan länder
D) Bättre relationer mellan kulturer

5. Vilken källkritisk metod är viktig att använda?
A) Undvika att läsa källor
B) **Bedömning av källans avsändare**
C) Komplettering med egna åsikter
D) Ignorera källans syfte

6. Vilket av följande var en effekt av kolonialismen?
A) Ökad jämlikhet
B) **Förändrade maktförhållanden**
C) Minskat handelsutbyte
D) Stabilisering av kulturer

7. Vilka av följande länder var kolonialmakter under den tidigmoderna tiden?
A) Sverige och Danmark
B) **Spanien och Portugal**
C) Japan och Kina
D) Ryssland och Norge

8. Vad syftade renässansen till?
A) Att försvåra samhällen
B) **Att återupptäcka klassisk kunskap**
C) Att isolera länder
D) Att förbjuda konst och litteratur

9. Vilken roll hade källkritik under den tidigmoderna tiden?
A) **Avgörande för att förstå historiska händelser**
B) Ingen betydelse
C) Endast använd för moderna källor
D) Förbise frågor om materialets relevans

10. Vilka förändringar skedde i sociala strukturer under den tidigmoderna tiden?
A) Ej några förändringar
B) **Ökad medvetenhet om sociala hierarkier**
C) Från demokrati till diktatur
D) Socioekonomiska strukturer försvann

11. Hur påverkade den tidigmoderna tiden den framtida politiska utvecklingen?
A) Maktkoncentration
B) **Början av moderna stater**
C) Ingen påverkan
D) Enbart negativa effekter

12. Vilken typ av maktförhållanden präglade den tidigmoderna tiden?
A) **Feodalism och absolutism**
B) Anarki
C) Gemensamt styre
D) Ingen maktdelning

13. Vilken tid präglades av både kolonialism och renässans?
A) **Den tidigmoderna tiden**
B) Medeltiden
C) Efterkrigstiden
D) Antiken

14. Vad kännetecknar upplysningstiden, som är ett arv av den tidigmoderna tiden?
A) **Betoning på förnuft och vetenskap**
B) Återvändo till feodalism
C) Förbise traditioner
D) Ökad religiositet

15. Vad innebar statsbildning i den tidigmoderna tiden?
A) Ingen förändring av politiska system
B) **Koncentrering av makt i en central regering**
C) Ökad decentralisering

Resonerande frågor

1. Vilka faktorer bidrog till uppkomsten av kolonialismen under den tidigmoderna tiden? Förklarar hur dessa faktorer samverkade och påverkade olika samhällen.

2. Diskutera hur reflexioner kring kolonialismens betingelser och effekter kan bidra till en djupare förståelse av vår nutida värld.

3. Analysera en specifik händelse från den tidigmoderna tiden och dess långsiktiga konsekvenser för ett land eller en region.

4. Hur kan man använda källkritiska metoder för att bedöma olika perspektiv på historiska händelser under den tidigmoderna tiden?

5. Reflektera över hur sociala hierarkier under den tidigmoderna tiden fortfarande påverkar dagens samhälle.

6. Jämför och kontrastera den tidigmoderna tiden med en annan historisk period när det gäller maktförhållanden.

7. Diskutera vilken roll centrala personer som Martin Luther spelade för förändringar under den tidigmoderna tiden.

8. Reflektera över hur den tidigmoderna tidens kulturella och vetenskapliga förändringar har påverkat dagens syn på mänskliga rättigheter.

Bedömning

Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga). De resonerande frågorna ger upp till 3 poäng per fråga, vilket ger totalt 24 poäng.
För betyg E krävs minimi 8 poäng.
För betyg C krävs minimi 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minimi 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).