En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 5. Engelska – Kreativ skrivning: Känslor i berättelser

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: 5


Ämne: Engelska


Tema: Kreativ skrivning: Känslor i berättelser

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga att skriva kreativa texter, med fokus på att uttrycka känslor och skapa stämningar. Eleverna ska få öva sig på att använda språket som ett verktyg för att beskriva och förmedla känslor, tankar och berättelser på engelska.

Centralt innehåll

Eleven ska med viss säkerhet kunna skriva sammanhängande och tydliga texter som uttrycker tankar och känslor. Det är viktigt att eleven kan anpassa språket efter syfte och mottagare samt använda olika stilfigurer för att fördjupa sina beskrivningar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kreativ skrivning (10 min)

• Diskutera vad kreativ skrivning innebär och syftet med att skriva berättelser som uttrycker känslor.

• Ge exempel på berömda författare eller berättelser som framgångsrikt förmedlar känslor.

• Presentera nyckelelement i berättande, inklusive karaktärer, miljö och konflikter.

Diskussion om känslor i berättelser (15 min)

• Genomgå olika känslor och hur dessa kan uttryckas genom karaktärer och handling i en berättelse.

• Dela med eleverna exempel på känslobaserade scener (text eller video) och diskutera hur dessa scener påverkar läsaren.

• Låt eleverna brainstorma egna idéer på känslor och berättelser i smågrupper.

Skrivtimme (15 min)

• Ge eleverna tid att börja skriva sina egna berättelser med fokus på att uttrycka en specifik känsla.

• Uppmuntra dem att använda beskrivande språk och stilfigurer, och att tänka på syftet med sin berättelse.

• Rör dig runt i klassrummet för att ge stöd och svara på frågor.

Dela och ge feedback (10 min)

• Låt eleverna i par dela med sig av sina berättelser och ge konstruktiv feedback till varandra.

• Be dem att fokusera på hur bra känslorna förmedlas i texten och ge tips på förbättringar.

Aktivitet

Som en avslutning på lektionen ska varje elev välja en känsla från deras berättelse och skapa en kort illustrerad affisch där de sammanfattar vad känslan innebär för dem. Affischen ska innehålla orden de använt samt en visuell representation av känslan.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vilken känsla skrev du om i din berättelse? Svar: (Öppet svar, exempel kan variera).

• Hur påverkade känslan karaktärerna i berättelsen? Svar: Känslan gjorde dem mer relaterbara eller fick dem att agera på ett visst sätt.

• Vad tyckte du var mest utmanande med att skriva om känslor? Svar: Att beskriva känslor på ett tydligt sätt eller att hitta rätt ord.

• Kan du ge exempel på en stilfigur du använde i din berättelse? Svar: Metafor, liknelse eller bilder.

• Hur kan vi använda känslor för att göra berättelser mer engagerande? Svar: Genom att få läsaren att relatera till karaktärerna eller situationerna.

Hemläxa

Skriv en kort berättelse (250-300 ord) som fokuserar på en känsla som är viktig för dig. Använd olika stilfigurer för att förstärka uttrycket av denna känsla.

Fördjupningsuppgift

Eleverna får i uppdrag att skapa en kort novell som inkluderar minst tre olika karaktärer, var och en med olika känslor. De ska utforska hur dessa känslor interagerar och påverkar berättelsens utveckling. Novellen ska också innehålla diskussioner kring hur dessa känslor förändras under berättelsens gång.

Förslag för nästa lektion

Berättande och dramatisering. I nästa lektion kan vi fokusera på att dramatisera sina berättelser. Eleverna får möjlighet att samarbeta i grupper för att iscensätta sina berättelser med fokus på känslor. Denna lektion är relevant eftersom den knyter an till att uttrycka känslor i en annan form av kommunikation och ger eleverna möjlighet att öva på sitt engelska tal och samarbetsförmåga. Det kopplar till kunskapskraven om att uttrycka sig varierat och kreativt.

Förberedelser

• Förbered exempel på kända berättelser som betonar känslor.

• Se till att eleverna har material för att skapa sina affischer.

• Samla resurser för dramatiseringsaktiviteten till nästa lektion.