Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Skönlitteratur och berättande texter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens tema omfattar läsning och analys av skönlitteratur och berättande texter, där eleverna får möjlighet att förstå och diskutera budskap och teman i litteraturen. Även uppbyggnaden av berättande texter, inklusive inledning, händelseförlopp och avslutning, kommer att behandlas.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika slags texter med relativt tydligt innehåll, fungerande struktur och relativt god språklig variation. Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med gott flyt och visar god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med relativt god säkerhet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till skönlitteratur (10 min)
• Diskutera vad skönlitteratur är och varför vi läser berättelser.
• Presentera exempel på olika typer av skönlitterära texter, som böcker och noveller.
• Förklara vikten av karaktärer, miljö och tema i berättelser.
Analys av berättande texter (15 min)
• Välj en kort berättelse eller utdrag från en bok som hela klassen får läsa tillsammans.
• Gör en gemensam analys av textens struktur och element, såsom inledning, problem och lösning.
• Ställ frågor till eleverna för att få dem att reflektera över textens budskap.
Diskussion om teman och budskap (15 min)
• Dela in eleverna i mindre grupper och låt dem diskutera teman och budskap i den lästa texten.
• Ge varje grupp ett par frågor att diskutera och berätta om i helklass.
• Sammanfatta de olika gruppernas insikter i en gemensam diskussion.
Skrivövning: Skapa en egen berättelse (10 min)
• Introducera uppgiften att skriva en kort berättelse utifrån givna teman.
• Dela ut en skriftlig struktur med hjälp av vilka eleverna ska organisera sina berättelser.
• Ge exempel på hur man kan inleda och avsluta en berättelse effektivt.
Aktivitet
Låt eleverna skriva en egen kort berättelse utifrån ett valt tema (t.ex. vänskap, mod, eller övervinna motgångar). De ska inkludera en tydlig inledning, ett händelseförlopp och en avslutning samt reflektera över vad berättelsen vill förmedla. Beräknad tidsåtgång: 25 minuter.
Exit-ticket
1. Vad är skönlitteratur?
Svar: Skönlitteratur är fiktiva berättelser som kan vara både korta och långa, exempelvis romaner och noveller.
2. Vad är de viktigaste delarna av en berättelse?
Svar: Inledning, händelseförlopp, climax (problem), och avslutning.
3. Hur kan vi förstå temat av en berättelse?
Svar: Genom att diskutera huvudkaraktärerna, deras val och känslor samt de händelser som formar berättelsen.
4. Vilken typ av berättelse skrev du idag och varför valde du det temat?
Svar: (Elevernas egna svar kan variera)
5. Hur påverkar berättelsen karaktärerna?
Svar: Berättelsen formar karaktärernas utveckling och ger en inblick i deras liv och utmaningar.
Hemläxa
Skriv en fortsättning på din berättelse som du började under lektionen. Längd: 250-300 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska välja en karaktär från en skönlitterär text de har läst och analysera hur karaktären utvecklas genom berättelsen. De ska reflektera över karaktärens val och vad dessa val innebär för berättelsens tema. Eleverna ska skriva en uppsats på 500-700 ord som redovisar sina insikter.
Förslag för nästa lektion
I nästa lektion kan vi utforska olika litterära genrer såsom fantasy, science fiction och realism. Eleverna ska få möjlighet att läsa exempel från varje genre och diskutera kännetecken, språkbruk och teman. Detta ger kontinuitet till arbetet med att analysera texter och stärker deras förmåga att identifiera och diskutera olika litterära stilar.
Förberedelser
• Välj och förbered skönlitterär text för analys.
• Skapa en handout med struktur för berättelsesskrivande.
• Förbereda frågor för diskussion om teman och budskap.