Lektionsplanering
Årskurs: 2
Ämne: Svenska
Tema: Berättande texter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: I denna lektion behandlas centrala innehållsområden som handlar om att läsa och skriva olika typer av texter, samt att sortera och bearbeta sina tankar i skriftlig form. Eleverna får också lära sig om berättelsens uppbyggnad och hur man kan strukturera sina texter.
Kunskapskrav: Eleven kan skriva en enklare text och ge exempel på en berättelse, dess början, handling och slut.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till berättande texter (10 min)
- Presentera vad en berättande text är och ge exempel på olika typer av berättelser.
- Diskutera med eleverna om vad en berättelse behöver för att vara intressant.
- Introducera begreppet “berättelsens struktur”: början, mitt och slut.
Berättelsens struktur (15 min)
- Gå igenom detaljerat hur man bygger upp en berättelse med hjälp av en visuell mall.
- Använd exempeltexter för att illustrera hur en berättelse kan utvecklas.
- Låt eleverna ställa frågor om strukturen.
Skriva egen berättelse (15 min)
- Ge eleverna tid att börja skriva sin egen korta berättelse utifrån en valfri mall.
- Circulera bland grupperna för att ge feedback och stöd där det behövs.
- Betona vikten av att ha med en tydlig början, mitt och slut i berättelsen.
Avslutning och sammanfattning (10 min)
- Samla eleverna för att diskutera vad de har lärt sig om berättande texter.
- Låt några elever läsa sina berättelser högt för klassen.
- Sammanfatta nyckelkoncepten i berättandes struktur.
Aktivitet
Eleverna får skriva en kort berättelse (cirka 100 ord) om en spännande händelse i deras liv eller en historia de hittar på. Berättelsen ska ha en tydlig struktur med början, mitt och slut. Aktiviteten hjälper eleverna att tillämpa det de lärt sig om berättande texter och deras uppbyggnad. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
- Vad är en berättande text? Svar: En text som berättar en historia med en viss struktur.
- Vilka tre delar består en berättelse av? Svar: Början, mitt och slut.
- Vad kan göra en berättelse intressant? Svar: Spännande karaktärer, oväntade händelser, och en bra konflikt.
- Nämn ett exempel på en berättelse. Svar: Sagan om Rödluvan.
- Vad är viktigt att tänka på när man skriver? Svar: Att ha en tydlig struktur och att använda beskrivande språk.
Hemläxa
Skriv en avslutning på den berättelse du påbörjade under lektionen, som sammanfattar handlingen och ger en känsla av avslutning. Längd: 50-100 ord.
Fördjupningsuppgift
Eleverna får i uppdrag att skriva en längre berättelse (minst 300 ord) som innehåller fler karaktärer och utvecklar en konflikt. Berättelsen ska också innehålla dialoger och detaljerade miljöbeskrivningar för att fördjupa läsarens upplevelse.
Förslag för nästa lektion
“Karaktärsanalys” I nästa lektion kan vi fokusera på hur man skapar intressanta karaktärer i en berättelse. Vi kommer att diskutera olika typer av karaktärer och deras roller i berättelser, vilket är relevant eftersom det hjälper eleverna att utveckla djupare och mer engagerande berättelser. Kunskapskravet som blir aktuellt rör förståelse för hur man bygger karaktärer och deras relationer i skrift.
Förberedelser
- Förbered exempel på olika berättande texter att visa för klassen.
- Skapa och kopiera mallar för berättelsens struktur.
- Se till att eleverna har tillgång till papper och pennor för att skriva.