En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Engelska – Identitet och tillhörighet

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Identitet och tillhörighet

Koppling till styrdokument

Undervisningen fokuserar på hur identitet och tillhörighet uttrycks i olika sammanhang och hur dessa påverkar individens liv. Eleverna ska få möjlighet att utforska kulturella och sociala förhållanden som formar känslan av tillhörighet inom olika grupper och sammanhang.

Centralt innehåll

Eleven diskuterar och problematiserar komplexa samband och relationer mellan identitet och tillhörighet, både i tal och skrift. De visar förståelse för hur kulturella och sociala aspekter påverkar individens känsla av tillhörighet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till tillhörighet (15 min)

Inled lektionen med en diskussion om vad tillhörighet betyder och hur det kan relatera till identitet. Ställ frågor som: “Vilka grupper känner ni tillhörighet till?” och “Hur formar de grupperna vår identitet?” Använd exempel från populärkultur för att illustrera begreppet.

Gruppdiskussioner (20 min)

Dela in eleverna i grupper och ge dem specifika frågor att diskutera kring tema tillhörighet, t.ex. “Hur förändras identitet när man går med i en ny grupp?” och “Vad betyder det att känna sig utanför?” Efter diskussionen låter läraren varje grupp sammanfatta sina insikter och dela dem med klassen.

Återspegling genom film eller text (10 min)

Visa en kort filmklipp eller läs en text som visar på temat av tillhörighet, exempelvis en scen från en film där karaktären kämpar med att passa in. Diskutera med klassen hur dessa upplevelser återspeglar deras egna liv och känslor av tillhörighet eller utanförskap.

Sammanfattning och koppling till identitet (5 min)

Sammanfatta diskussionerna och fråga eleverna hur känslan av tillhörighet formar deras identitet. Ta upp tankar om hur grupperna kan ge både stöd och press på individen.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper skapa en affisch som visualiserar och beskriver de olika aspekterna av tillhörighet och identitet. De ska inkludera ord, bilder och exempel som representerar deras upplevelser och insikter om tillhörighet. Aktiviteten kopplar till temat genom att eleverna aktivt reflekterar över sina egna upplevelser och hur dessa formar deras identitet i olika kontexter. Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.

Exit-ticket

1. Vad betyder tillhörighet för dig? Svar: Personlig reflektion om känslan av samhörighet till en grupp.

2. Nämn en grupp som du känner tillhörighet till. Svar: Exempel på en sportklubb, familj, skola eller grupp av vänner.

3. Hur påverkar tillhörighet din identitet? Svar: Känslor av stöd, identitetsformande erfarenheter, etc.

4. Ge ett exempel från filmen/texten som visade på tillhörighet. Svar: Specifik scen där karaktären kämpar med att passa in eller hitta sin plats.

5. Vilka aspekter av tillhörighet lider av negativa effekter? Svar: Exempel på utanförskap, mobbning eller press att förändra sig.

Hemläxa

Skriv en reflekterande text (300-400 ord) där du beskriver en specifik händelse då du kände att du tillhörde eller var utanför en grupp. Tänk på hur detta påverkade din känsla för identitet.

Fördjupningsuppgift

Eleven ska skriva en essä (800-1000 ord) om hur tillhörighet och identitet framställs i olika kulturella verk såsom filmer, böcker eller musik. Fokus ska ligga på att jämföra hur olika kulturella grupper framställs och hur dessa skillnader påverkar individens identitet och känslan av att tillhöra.

Förslag för nästa lektion

Utforska identitetens komplexitet genom personliga berättelser. I nästa lektion kan vi gräva djupare i hur individuella erfarenheter formar våra identiteter, särskilt genom berättelseformatet. Eleverna kan få möjlighet att dela med sig av personliga berättelser, vilket kan bli en fördjupande och insiktsfull övning. Vi kommer att diskutera hur både positiva och negativa erfarenheter kan påverka vår identitet och känsla av tillhörighet.

Förberedelser

• Välj en filmklipp eller textexempel för att lyfta temat tillhörighet.
• Förbered material för affischaktiviteten (papper, färger, etc.).
• Skapa instruktioner för hemuppgiften och fördjupningsuppgiften.