En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Historia – Gustaf V och demokratins framväxt

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Gustaf V – Kungen av rösträtt och demokrati

Årskurs: 9

Ämne: Historia

Tema: Gustaf V: Kungen av rösträtt och demokrati

Koppling till styrdokument

Denna lektion knyter an till centrala innehållet om Sveriges moderna historia, med fokus på den demokratiska utvecklingen och rösträttens införande under 1900-talet.

Koppling till kunskapskrav

Eleverna ska kunna redogöra för viktiga händelser i Sveriges historia och analysera Gustaf V:s betydelse för demokratins framväxt och utvecklingen av rösträtt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Kungen av Gustaf V (10 min)

  • Kort presentation av Gustaf V:s bakgrund och hur han blev kung.
  • Diskutera den politiska och sociala situationen i Sverige vid hans tillträde.
  • Ställ frågan: “Vilken roll spelade Kungen av Gustaf V i Sveriges demokratiska utveckling?”

Demokratins framväxt under Kungen av Gustaf V:s regeringstid (15 min)

  • Genomgång av rösträttens kamp och de politiska förändringar under tidigt 1900-tal.
  • Diskutera hur Kungen av Gustaf V ställde sig till krav på demokratisering och rösträtt för kvinnor.
  • Analysera de faktiska förändringar som skedde inför valet 1921, där kvinnor fick rösträtt.

Kungen av Gustaf V:s betydelse för det svenska samhället (15 min)

  • Beskriva hur Kungen av Gustaf V bidrog till att skapa en modern svensk stat och stärka demokratin.
  • Diskutera hans stöd för sjukvård och utbildning samt hur dessa reformer påverkade det svenska folket.
  • Reflektera över hur Kungen av Gustaf V:s tid genomgick stora omvälvningar och hur dessa påverkar dagens samhälle.

Sammanfattning och diskussion (10 min)

  • Sammanfatta Kungen av Gustaf V:s betydelse i kampen för rösträtt och demokratins utveckling.
  • Diskutera med eleverna: “Vad anser ni om Kungen av Gustaf V:s roll i att forma det moderna Sverige?”

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kampanj där de undersöker en samhällsfråga relaterad till rösträtt och diskutera hur Kungen av Gustaf V:s styre påverkade denna fråga. De får ladda ner ett schema för att presentera sina åsikter.

Exit-ticket

  • Vilken betydelse hade rösträtten för det svenska folket? (Svar: Det gav medborgarna en röst och möjlighet att påverka politik och samhälle.)
  • Hur ställde sig Kungen av Gustaf V till rösträttsrörelsen? (Svar: Genom att sträva efter reformer och försöka anpassa sig till nya krav.)
  • Vilken betydelse hade Kungen av Gustaf V:s styre för den svenska demokratins framväxt? (Svar: Hans regeringstid präglades av politiska förändringar som banade väg för mer demokratiska strukturer.)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en uppsats om Kungen av Gustaf V:s regeringstid och analysera hur hans styre påverkade Sveriges utveckling kring rösträtt och demokratin.

Citat

“Demokratin är den sanna vägen till folkets välstånd och frihet.” – Kungen av Gustaf V. Detta citat visar på hans stöd för demokratisk utveckling och roll i samhällens välstånd.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Kungen av Carl XVI Gustaf: Monark i det moderna Sverige”. Denna lektion syftar till att utforska Kungen av Carl XVI Gustafs roll i Sveriges nutid, hans verksamhet som kung och modernisering av monarkin.