Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Reflektion över skrivprocess och identitet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att reflektera över sin skrivprocess och hur deras texter speglar deras identiteter. Fokus ligger på att identifiera och diskutera faktorer som påverkar deras skrivande samt att förstå hur litteratur och kreativt skrivande kan belysa och forma identitet.
Kunskapskrav
Eleven deltar aktivt i diskussioner, där denne ger uttryck för sina åsikter och reflektioner kring sin egen och andras skrivprocesser. Eleven kan formulera sig klart och strukturerat i sina skriftliga och muntliga arbeten och koppla sina erfarenheter av skrivande till sina egna tankar och känslor om identitet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till reflektion (10 min).
• Välkomna eleverna och informera om dagens lektion, som handlar om att reflektera över hur de har arbetat med sina berättelser och hur dessa relaterar till deras identitet.
• Klargör syftet med reflektion och diskussion: att öka förståelsen för deras personliga utveckling som författare och identifiera influenser på deras skrivande.
Gruppdiskussion: Skrivprocessen (15 min).
• Dela in klassen i små grupper och ge dem frågor att diskutera, exempelvis:
◦ Vad har varit mest utmanande i din skrivprocess?
◦ Hur har dina tankar kring identitet förändrats under arbetets gång?
◦ Vilka kulturella eller sociala influenser har inspirerat dig i ditt skrivande?
• Låt varje grupp dela med sig av sina diskussioner till helklass.
Individuell reflektion (15 min).
• Be eleverna att skriva en kort reflektion (ca 200-300 ord) om sina erfarenheter av skrivandet och hur det har påverkat deras syn på identitet.
• Ge exempel på frågor de kan fundera kring, såsom: “Hur har mina erfarenheter format min identitet i texten?” eller “Vilka verktyg använde jag för att uttrycka mina känslor och tankar?”
Avslutning och sammanfattning (10 min).
• Sammanfatta lektionen genom att fråga eleverna om deras insikter och vad de har lärt sig om både sig själva som skribenter och om identitet.
• Betona vikten av att reflektera över skrivande som en process och som ett sätt att utforska och uttrycka sin identitet.
Aktivitet
Eleverna ska avsluta sin individuella reflektion och skriva ner konkreta exempel från sina berättelser som de menar har varit viktiga för att utveckla deras identitet.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
• Vad har du lärt dig om dig själv genom denna skrivprocess? Svar: Jag har fått insikter om hur mina livserfarenheter påverkar min berättelse.
• Vilken del av din text tycker du mest representerar din identitet? Svar: Den delen som handlar om mina kulturella traditioner.
• Hur har diskussionerna hjälpt dig att förstå din egen skrivprocess? Svar: Att höra andras perspektiv ökar min förståelse för mina egna erfarenheter.
• Vad var en känsla eller tanke som blev tydlig för dig under reflektionen? Svar: Jag kände en stark koppling mellan mina känslor och mina karaktärers upplevelser.
• Hur kan du använda dina reflektioner för att förbättra framtida skrivprojekt? Svar: Jag kan vara mer medveten om att koppla mina egna erfarenheter till berättelser.
Hemläxa
Fortsätt tänka på de insikter ni fått under lektionen och förbered er att dela er reflektion i små grupper nästa gång. Skriv gärna ner några nyckelidéer som ni vill diskutera.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan erbjudas att skapa en “skriftlig portfolio”, där de samlar sina texter, reflektioner, och feedback de fått genom året. De ska också inkludera en kort analys av hur deras skrivande har utvecklats över tid och hur deras identitet harformats genom dessa texter.
Förslag för nästa lektion
Diskussion om personlig och kollektiv identitet. I nästa lektion kommer vi att fokusera på skillnaderna och likheterna mellan personlig och kollektiv identitet. Genom att diskutera dessa begrepp kan eleverna få en djupare förståelse för hur identitet formas och utvecklas i både individuella och samhällskontexter.
Förberedelser
• Förbered diskussionsfrågor och material som kan hjälpa eleverna att utforska temat identitet på ett djupare plan.
• Tänk på exempel från aktuella händelser eller litteratur som kan belysa denna skillnad.
• Se till att det finns resurser för att stödja diskussionerna i klassrummet.