Lektionsplanering
Årskurs: Fritidshem
Ämne: Pedagogisk verksamhet
Tema: Åtgärder för att hantera klimatförändringar
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska fokusera på konkreta åtgärder och aktiviteter som syftar till att motverka effekterna av klimatförändringar. Barnen ska få insikt i hur individuella och kollektiva insatser kan bidra till en mer hållbar livsstil och hur man kan delta i aktivism för miljön.
Centralt innehåll
Eleven ska kunna beskriva olika åtgärder för att motverka klimatförändringar och delta i aktiviteter som syftar till att främja en hållbar livsstil och medvetenhet om miljön.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till klimatåtgärder (10 min)
• Presentera olika sätt att hantera klimatförändringar på individ- och samhällsnivå, såsom att minska energiförbrukning, använda kollektivtrafik och återvinna.
• Diskutera positiva exempel från världen där samhällen framgångsrikt har implementerat hållbarhetsåtgärder.
• Använd bilder och videor för att konkretisera hur dessa åtgärder gör skillnad.
Gruppdiskussion: Vad kan vi göra? (15 min)
• Dela in barnen i små grupper och be dem brainstorma idéer om vilka klimatåtgärder de kan genomföra hemma eller i skolan.
• Ge dem exempel på lokala initiativ, såsom trädplanteringsprojekt eller städdagar.
• Låt grupperna dela sina idéer och uppskatta vilka åtgärder de anser är mest genomförbara.
Praktiska aktiviteter: Genomför en insats (15 min)
• Låt barnen välja en klimatåtgärd som de kan genomföra under veckan, exempelvis att hålla en skräpplockardag i skolan eller hemma.
• Be dem diskutera hur de kan involvera familj och vänner i sina insatser.
• Låt dem planera och skissa på en strategi för att genomföra sin åtgärd.
Reflektion och lärdomar (5 min)
• Samla barnen för en diskussion om vad de lärt sig under lektionen och hur de känner inför att engagera sig i klimatåtgärder.
• Diskutera vikten av att samarbeta med andra för att uppnå gemensamma mål i miljöarbetet.
Aktivitet
Planera en “Klimatåtgärdsvecka” där barnen genomför sina valda åtgärder och dokumenterar sina framsteg. De kan skapa en logg eller en affisch där de beskriver vad de har gjort och hur det har påverkat dem och deras omgivning.
Beräknad tidsåtgång:
20 minuter
Exit-ticket
• Vilka åtgärder kan individuellt bidra till att motverka klimatförändringar?
Svar: (Barnens egna svar, exempelvis återvinning, spara energi.)
• Nämn en åtgärd som ni kom på i gruppen idag.
Svar: (Barnens egna idéer.)
• Varför är det viktigt att göra något åt klimatförändringar?
Svar: För att skydda naturen och vår framtid.
• Hur kan vi inspirera andra att delta i klimatåtgärder?
Svar: Genom att dela med oss av våra idéer och exempel.
• Vad var den mest intressanta saken du lärde dig idag?
Svar: (Barnens reflektioner.)
Hemläxa
Skriv en kort uppsats (ca 150 ord) om en åtgärd ni tänker genomföra under veckan för att hjälpa till att hantera klimatförändringar och hur det får er att känna.
Fördjupningsuppgift
Eleven kan välja en specifik organisation eller initiativ som arbetar med klimatåtgärder. De ska forska om organisationens arbete, dess mål och resultat samt skapa en presentation eller affisch som visar vad de lärt sig.
Förslag för nästa lektion
Tema: Biologisk mångfald och dess betydelse
I nästa lektion kan fokus ligga på vikten av biologisk mångfald och hur den påverkas av klimatförändringar. Barnen kommer att lära sig om olika ekosystem, djur och växters roller samt insatser för att bevara biologisk mångfald. Att belysa biologisk mångfald ger eleverna en förståelse för de komplexa relationerna i naturen och hur klimatåtgärder kan påverka dessa relationer positivt, vilket skapar en djupare insikt i hur de kan bidra till en mer hållbar framtid.
Förberedelser
• Samla information och bilder om djur och ekosystem kopplade till biologisk mångfald.
• Förbereda presentationsmaterial för att diskutera lokala bevarandeinsatser.
• Planera aktiviteter för att illustrera betydelsen av biologisk mångfald.