Lektionsplanering
Årskurs: Fritidshem
Ämne: Pedagogisk verksamhet
Tema: Att agera för en hållbar framtid
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om hur barnen kan engagera sig praktiskt i hållbarhetsarbetet genom olika projekt och initiativ. Barnen ska få möjlighet att utforska lokala och globala initiativ som syftar till att främja hållbar utveckling och diskutera vikten av aktivism för miljön.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna beskriva olika sätt att agera för hållbarhet, deltaga i relevanta projekt och initiativ samt reflektera över sin egen roll och påverkan i dessa sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till aktivism och engagemang (10 min)
Förklara vad aktivism innebär och hur individer och grupper kan arbeta för att driva förändring.
Diskutera exempel på kända miljöaktivister och initiativ som har gjort skillnad.
Använd bilder och videoklipp för att illustrera framgångssagor inom hållbarhetsarbetet.
Gruppdiskussion: Lokala initiativ och projekt (15 min)
Dela in barnen i små grupper och ge dem tid att brainstorma eventuella lokala projekt eller initiativ de känner till som syftar till att bevara miljön, exempelvis städning av närmiljön, trädplantering eller matodling.
Be grupperna presentera sina idéer för klassen och diskutera hur de kan bidra till dessa initiativ.
Praktisk aktivitet: Planera ett eget projekt (15 min)
Be grupperna arbeta tillsammans för att planera ett eget hållbarhetsprojekt. Det kan vara en skräpplockardag, en kampanj för att öka medvetenheten eller ett samarbete med en lokal organisation.
De ska definiera syftet med projektet, målgruppen, steg för att genomföra det och hur de kan involvera andra.
Reflektion och diskussion (5 min)
Samla barnen för att diskutera sina projektidéer. Ställ frågor som: “Vilka hinder kan ni möta och hur kan ni övervinna dem?” och “Hur kan ni inspirera andra att delta?”
Sammanfattning och avslutning (5 min)
Sammanfatta vad barnen har lärt sig om aktivitet och engagemang för hållbar utveckling.
Knyt an till tidigare diskussioner om hur enskilda handlingar kan göra stor skillnad.
Aktivitet
Planera en “Hållbarhetsdag” där barnen får genomföra sina projekt. De kan bjuda in familjer och vänner för att delta och sprida medvetenhet om miljöfrågor.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
Vad innebär aktivism?
Svar: Engagemang för att driva förändring, särskilt inom miljö- och samhällsfrågor.
Nämn ett lokalt projekt eller initiativ som du känner till.
Svar: (Barnens egna observationer.)
Hur kan vi engagera oss i hållbarhetsarbete?
Svar: Genom att delta i projekt, sprida medvetenhet och agera i vår vardag.
Vad var den mest inspirerande saken du hörde i dagens lektion?
Svar: (Barnens egna reflektioner.)
Vad skulle du vilja göra för att bidra till en hållbar framtid?
Svar: (Barnens egna idéer.)
Hemläxa
Skriv en kort uppsats (ca 150 ord) om ett hållbarhetsprojekt du skulle vilja genomföra. Beskriv vad projektet går ut på och varför det är viktigt.
Fördjupningsuppgift
Eleven kan välja ett hållbarhetsprojekt som genomförts av en känd aktivist eller organisation och undersöka dess påverkan. De ska skapa en presentation som analyserar projektet, dess syfte och dess resultat.
Förslag för nästa lektion
Tema: Våra gemensamma framtidsvisioner
I nästa lektion kan fokus ligga på att skapa en gemensam framtidsvision för en hållbar miljö genom kreativt uttryck. Barnen kan arbeta med konstverk, affischer eller digitala presentationer för att visualisera sina idéer om en hållbar framtid. Att arbeta med gemensamma visioner kommer att ge eleverna möjlighet att uttrycka sina tankar och känslor kring miljöfrågor och se hur deras individuella och kollektiva insatser kan forma en bättre framtid.
Förberedelser
Samla information och exempel på framgångsrika hållbarhetsprojekt och initiativ.
Förbereda presentationsmaterial och inspiration för arbete med framtidsvisioner.
Planera aktiviteter som uppmuntrar kreativitet och samarbete i projektet.