En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Fritidshem. Pedagogisk verksamhet – Lekar relaterat till naturen

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Fritidshem
Ämne: Pedagogisk verksamhet
Tema: Lekar relaterat till naturen

Koppling till styrdokument

Undervisningen i fritidshemmet ska ge barnen möjlighet till lek och kreativt skapande i naturen. Det är viktigt att barnen utvecklar en förståelse för naturens ekosystem och hur olika växter och djur samverkar, samt att de får möjlighet att experimentera och utforska genom olika lekar och aktiviteter.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna delta i aktiviteter och lekar som främjar samarbete och kommunikation, visa intresse och nyfikenhet för naturen samt kunna beskriva företeelser och händelser som de observerar i sin närmiljö.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till naturen och dess ekosystem (10 min)

  • Presentera begreppet ekosystem och förklara varför det är viktigt att förstå naturen.
  • Använd bilder och exempel på lokala växter och djur för att illustrera mångfalden i naturen.
  • Diskutera barnens egna erfarenheter av naturen.

Utforskande aktivitet i naturen (15 min)

  • Ta med barnen utomhus för att utforska den närliggande naturen.
  • Låt dem observera och notera vad de ser – växter, insekter och andra djur.
  • Dela in barnen i mindre grupper för att göra observationer och uppmuntra dem att dokumentera sina upptäckter.

Kreativ lek med naturmaterial (10 min)

  • Ge grupperna uppdrag att skapa något med material de hittar i naturen, till exempel en scen eller en konstinstallation.
  • Uppmuntra dem att använda fantasi och kreativitet och tänka på hur de kan kombinera olika material.

Presentera och reflektera (10 min)

  • Samla barnen och låt varje grupp presentera sina konstverk.
  • Diskutera hur materialen de använde är en del av naturen och betydelsen av att ta hand om dessa resurser.
  • Ställ frågor om vad de lärt sig under aktiviteten och hur deras skapelser relaterar till naturen.

Sammanfattning och avslutning (5 min)

  • Avsluta med att förstå vikten av att bevara och skydda naturen.
  • Diskutera hur de kan fortsätta att utforska och lära sig mer om naturen i sin vardag.

Aktivitet

Planera en “Naturdag” där barnen får ta med sig något från naturen (exempelvis en sten, ett blad eller en blommig kvist) och berätta för sina kamrater om varför de valde just det objektet och vad de lärde sig om det.

Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket

  • Vad är ett ekosystem?
    Svar: Ett område där olika växter, djur och miljöfaktorer interagerar med varandra.
  • Nämn en växt eller ett djur ni såg under utforskningen.
    Svar: (Barnens egna observationer.)
  • Vilka material använde er grupp till er skapelse?
    Svar: (De specifika materialen som grupperna använde.)
  • Hur kan vi skydda naturen i vår vardag?
    Svar: Genom att plocka skräp och vara försiktiga med växter och djur.
  • Vad lärde du dig om naturen idag?
    Svar: (Barnens egna reflektioner.)

Hemläxa

Ta en promenad i ett naturområde och skriv en kort uppsats (ca 150 ord) om vad ni såg och hur det gjorde er känsla för naturen.

Fördjupningsuppgift

Eleven kan välja ett djur eller en växt och göra en presentation där de beskriver dess livsmiljö, beteende och betydelse i ekosystemet. Detta kan innehålla bilder, teckningar eller andra kreativa inslag för att fördjupa sin förståelse.

Förslag för nästa lektion

Tema: Vattnets kretslopp

I nästa lektion kan fokus ligga på vattnets viktiga roll i naturen och dess kretslopp. Barnen får lära sig om hur vatten rör sig genom olika faser (ånga, vätska, och is) och hur detta påverkar ekosystemet. Att dyka djupare i vattnets kretslopp är en naturlig progression från lekstunder i naturen och ger eleverna mer insikt i hur olika element i naturen hänger samman och hur vi kan skydda dessa resurser.

Förberedelser

  • Förbereda material för observationer och skapelseaktiviteter (exempelvis små korgar för att samla in naturmaterial).
  • Organisera en säker och lättillgänglig utforskningsplats i närheten av skolan.
  • Samla in bilder och information om lokala växter och djur att använda i diskussionen.