Lektionsplanering
Årskurs: Fritidshem
Ämne: Pedagogisk verksamhet
Tema: Presentation av hållbarhetsinitiativ
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska fokusera på att presentera och diskutera egna hållbarhetsinitiativ. Barnen ska få möjlighet att formulera sina idéer tydligt och väcka intresse hos andra, samt reflektera över den påverkan och betydelse som dessa initiativ kan ha för samhället och miljön.
Centralt innehåll
Eleven ska kunna formulera och presentera egna idéer om hållbarhet, diskutera sina tankar och svara på frågor. De ska också reflektera över feedback samt samarbetet i presentationsprocessen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till presentationsmomentet (10 min)
• Förklara syftet med lektionen: att presentera de hållbarhetsinitiativ som grupperna har skapat och att lära sig av varandra.
• Diskutera vad som gör en bra presentation, inklusive tydlighet, kreativitet och förmågan att engagera publiken.
• Betona vikten av att ge och ta emot konstruktiv feedback.
Grupppresentationer av hållbarhetsinitiativ (15 min)
• Be varje grupp presentera sitt hållbarhetsinitiativ för klassen. Varje grupp ges 3-5 minuter för att presentera och svara på eventuella frågor.
• Låt barnen använda affischer, bilder eller digitala presentationer för att stödja sina presentationer.
Feedback och reflektion (15 min)
• Efter varje presentation ställer klassen frågor och ger feedback. Diskutera vad som gjorde presentationen bra och om det finns områden som kan förbättras.
• Låt barnen reflektera över hur de kan använda feedbacken för att utveckla sina idéer och initiativ ytterligare.
Reflektion och diskussion (5 min)
• Samla barnen för att diskutera hur de kände inför att presentera sina idéer. Fråga dem: “Vad var det mest spännande med dagens presentationer?” och “Vad har ni lärt er av varandra?”
Sammanfattning och avslutning (5 min)
• Sammanfatta vad barnen har lärt sig under lektionen och vikten av samarbete och delaktighet i hållbarhetsarbete.
• Påminn dem om att deras insatser kan leda till verklig skillnad både lokalt och globalt.
Aktivitet
Planera en “Hållbarhetsmässa” där klassen bjuder in andra klasser och föräldrar för att ställa ut sina projekt. Deltagande kan också innefatta aktiviteter såsom miniföreläsningar eller demonstrationer kopplade till deras hållbarhetsinitiativ.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
• Vad lärde du dig om dina kamraters initiativ? Svar: (Barnens egna insikter.)
• Nämn något som inspirerade dig under presentationerna. Svar: (Barnens svar.)
• Hur kan du använda feedback du fick på din presentation? Svar: Genom att förbättra mina idéer eller presentationsteknik.
• Vad tyckte du var roligast med att presentera? Svar: (Barnens egna reflektioner.)
Hemläxa
Skriv en kort uppsats (ca 150 ord) om vad du lärde dig under presentationerna. Vilka idéer tyckte du var mest intressanta eller inspirerande?
Fördjupningsuppgift
Eleven kan välja ett av de presenterade hållbarhetsinitiativ och göra en djupare analys av hur det kan implementeras i deras eget liv eller skola. De ska beskriva de specifika stegen som kan tas för att genomföra projektet.
Förslag för nästa lektion
Tema: Avslutning och reflektion över hållbarhetsarbetet
I nästa lektion kan fokus ligga på att reflektera över hela kursens arbete och lärdomar kring hållbarhet. Barnen kan diskutera hur deras perspektiv har förändrats och vad som är nästa steg i deras hållbarhetsarbete. Att avsluta med reflektion hjälper barnen att förstå längden av deras lärande och hur de kan använda sina kunskaper för att fortsätta bidra till hållbarhet i framtiden.
Förberedelser
• Ordna utrymme för presentationsmomentet, inklusive eventuell teknik som behövs för digitala presentationer.
• Förbereda material för feedback och reflektionsdiskussioner.
• Planera hur “Hållbarhetsmässan” ska organiseras om detta ingår som aktivitet.