En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Fritidshem. Pedagogisk verksamhet – Presentation av hållbarhetsinitiativ

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Fritidshem
Ämne: Pedagogisk verksamhet
Tema: Presentation av hållbarhetsinitiativ

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på att ge barnen möjlighet att presentera sina hållbarhetsinitiativ för klassen. Detta främjar inte bara deras kunskaper om hållbarhet, utan också deras kommunikativa och sociala färdigheter. Barnen ska kunna dela med sig av sina idéer och få feedback, vilket gör lärandet kollektivt och interaktivt.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna presentera sina hållbarhetsinitiativ, diskutera dess syften och mål samt reflektera över hur man kan engagera andra. De ska demonstrera förmåga att samarbeta och diskutera i grupp.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till presentationer (10 min)

– Förklara syftet med presentationerna och vikten av att dela med sig av sina idéer.
– Ge exempel på hur man kan hålla en engagerande presentation och vad som är bra att tänka på, till exempel ögonkontakt och att tala tydligt.

Grupppresentationer (25 min)

– Därefter går grupperna fram för att presentera sina hållbarhetsinitiativ. Varje grupp får ca 3-5 minuter att presentera och ställa frågor till klassen.
– Uppmuntra klassen att ge konstruktiv feedback efter varje presentation och ställa följdfrågor.

Reflektion och diskussion (10 min)

– Samla alla barnen för en gemensam reflektion om vad de lärt sig av presentationerna.
– Diskutera vilka initiativ som väckte mest intresse och varför.

Sammanfattning och avslutning (5 min)

– Sammanfatta lektionen och poängtera vikten av att dela och diskutera sina idéer.

Aktivitet

– Planera en “Hållbarhetsutställning” där barnen kan visa upp sina projekt för andra klasser eller föräldrar i skolan. De kan skapa affischer eller digitala presentationer som ska ställas ut.

Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

– Vad har du lärt dig idag?
*Svar:* (Barnens egna reflektioner.)

– Vilket initiativ tyckte du var mest intressant?
*Svar:* (Barnens egna reflektioner.)

– Hur kan ni använda det ni lärt er i framtiden?
*Svar:* (Barnens egna reflektioner.)

Hemläxa

Skriv en kort uppsats (ca 150 ord) om vilket hållbarhetsinitiativ du skulle vilja genomföra i framtiden och varför.

Fördjupningsuppgift

Eleven kan välja att presentera ett känt hållbarhetsinitiativ från världen och beskriva dess effekter och framgångar.

Förslag för nästa lektion

### Tema: Från idé till handling
I nästa lektion kan fokus ligga på hur barnen kan sätta sina hållbarhetsinitiativ i praktik genom konkreta åtgärder i deras vardag. Detta ger dem verktyg att agera utifrån sin förståelse för hållbar utveckling.