Lektionsplanering
Årskurs: Fritidshem
Ämne: Pedagogisk verksamhet
Tema: Vattnets kretslopp
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska handla om vattnets naturliga kretslopp och dess betydelse för livet på jorden. Barnen ska få möjligheter att förstå hur vatten rör sig mellan olika faser (ånga, vätska, is) och hur detta påverkar natur och ekosystem. Vidare ska de uppmuntras att reflektera över sin egen påverkan på vattenresurser.
Centralt innehåll
Eleven ska kunna beskriva vattnets kretslopp, delta i aktiviteter som relaterar till vattenanvändning och visa förståelse för vattnets betydelse för både människa och natur.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till vattnets kretslopp (10 min)
• Förklara vad vattnets kretslopp innebär, inklusive de olika faserna: avdunstning, kondensation och nederbörd.
• Använd bilder eller animationer för att visualisera processen på ett engagerande sätt.
• Ställ frågor för att aktivera barnens förkunskaper om vatten och dess betydelse.
Experiment: Vattnets kretslopp i en burk (15 min)
• Låt barnen tillsammans med läraren genomföra ett enkelt experiment där de gör en miniversion av vattnets kretslopp i en genomskinlig plastburk.
• Diskutera vad som händer när vatten värms upp och kondens bildas.
• Bidra med material och steg-för-steg-instruktioner för att göra experimentet.
Reflektion och diskussion (10 min)
• Samla barnen för att diskutera vad de observerade under experimentet.
• Ställ frågor kring hur vatten används i deras vardag och varför det är viktigt att spara vatten.
• Låt barnen dela sina tankar och upplevelser.
Aktiviteter kopplade till vatten (10 min)
• Dela in barnen i grupper och låt dem brainstorma kreativa sätt att spara vatten hemma eller i skolan.
• Be dem skapa affischer eller slogans som främjar vattenbesparing.
• Diskutera deras idéer i plenum och hur man kan påverka andra att tänka på vattenanvändning.
Sammanfattning och avslutning (5 min)
• Sammanfatta vad barnen lärt sig under lektionen och vikten av vatten i miljön.
• Knyt ihop lärdomarna med tidigare teman, så som hållbar utveckling.
Aktivitet
Planera en “Vattenutmaning” där barnen får dokumentera hur mycket vatten de sparar under en vecka och presentera sina resultat och metoder vid nästa lektion.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad är de tre faserna i vattnets kretslopp?
Svar: Avdunstning, kondensation och nederbörd.
• Vad händer med vattnet när det värms upp?
Svar: Det avdunstar och blir ånga.
• Hur kan vi spara vatten i vår vardag?
Svar: Stänga av kranen när vi borstar tänderna, reparera läckande kranar etc.
• Varför är vatten viktigt för oss och naturen?
Svar: Det är livsviktigt för både människor och ekosystem.
• Berätta något du såg under experimentet.
Svar: (Barnens egna observationer.)
Hemläxa
Skriv en kort uppsats (ca 150 ord) om hur ni använder vatten hemma och hur ni kan bli mer medvetna om vattenbesparing.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna skapa en detaljerad poster eller digital presentation om vattnets olika användningsområden i samhället och hur dessa påverkar miljön. De ska inkludera fakta och bilder för att göra sin presentation informativ och engagerande.
Förslag för nästa lektion
Tema: Klimatförändringar och deras påverkan på vatten
I nästa lektion kan fokus ligga på klimatförändringar och hur de påverkar vattnets kretslopp och tillgången på rent vatten. Barnen får undersöka effekterna av förändringar i vädret och hur vi kan anpassa våra vanor för att bidra till en mer hållbar framtid. Att belysa klimatförändringar ger barnen förståelse för globala frågor och hur dessa frågor direkt påverkar deras eget liv och miljö, vilket är en naturlig progression efter att ha introducerat vattnets kretslopp.
Förberedelser
• Förbereda material för experimentet (plastburkar, vatten, ljuskälla).
• Göra i ordning bilder eller animationsmaterial om vattnets kretslopp.
• Samla information om vattenanvändning och betydelse för diskussioner kring vattenbesparing.