En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Engelska 6 – Kulturella perspektiv

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 6
Tema: Jämförelse mellan kulturella perspektiv

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska omfatta teman, form och innehåll i film och skönlitteratur samt kulturella och sociala frågor som behandlas olika beroende på kulturell kontext. Det handlar även om att reflektera över och jämföra olika perspektiv och värderingar. Eleverna ska även kunna kommunicera på engelska om olika kulturella och sociala aspekter.

Kunskapskrav

Eleven diskuterar välutvecklat, med relativt god struktur, teman och perspektiv i film och litteratur, kan koppla dessa till egna erfarenheter och tillämpa ett analytiskt förhållningssätt i sin kommunikation.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kulturella perspektiv (10 min)

• Presentera begreppet kulturellt perspektiv och dess betydelse.

• Diskutera hur kulturella perspektiv kan påverka synen på sociala frågor.

• Ge exempel på skillnader i kulturella synsätt mellan olika länder eller regioner.

Filmanalys i grupper (15 min)

• Dela ut olika korta filmklipp som representerar olika kulturer.

• Be grupperna diskutera hur varje filmrepresentant belyser en social fråga utifrån sitt kulturella perspektiv.

• Låt dem notera sina observationer för senare diskussion.

Presentation och diskussion (15 min)

• Låt varje grupp presentera sina insikter från filmanalysen.

• Ställ öppna frågor för att uppmuntra diskussion mellan grupper kring olika perspektiv.

• Ungefärliga paralleller och kontraster som framkommer i elevernas analyser.

Jämförande skrivuppgift (10 min)

• Ge instruktioner för en kort skrivuppgift där varje elev jämför de kulturella perspektiv de har studerat.

• Betona att de ska inkludera exempel från filmerna och koppla till sociala frågor.

Aktivitet

Eleverna ska genomföra en jämförande analys i form av en skriftlig uppsats där de jämför två kulturella perspektiv som de har studerat under lektionen. Uppsatsen ska granska hur var och en av dessa kulturer förhåller sig till en specifik social fråga.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter.

Exit-ticket

• Vad innebär ett kulturellt perspektiv i kontexten av sociala frågor?
Svar: [Definiera begreppet].

• Hur påverkar kultur sättet vi ser på sociala frågor?
Svar: Genom att forma våra värderingar och uppfattningar.

• Vilken social fråga analyserade ni i filmen?
Svar: [Nämn social fråga].

• Nämn en betydelsefull skillnad mellan de kulturella perspektiv ni studerade.
Svar: [Exempel på skillnad].

• Varför är det viktigt att förstå olika kulturella perspektiv?
Svar: Det ger en djupare förståelse och större empati för andra samhällens situationer.

Hemläxa

Skriv en uppsats (ca 600 ord) som analyserar och jämför två kulturella perspektiv rörande en specifik social fråga av ditt val, och använd materialet som diskuterats i klassen som stöd.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift ska eleverna bedriva en djupgående forskningsuppgift där de väljer två längre verk (film eller litteratur) från olika kulturer för att göra en omfattande jämförelse av deras behandling av en social fråga. Resultatet ska presenteras i ett längre skriftligt arbete som inkluderar analys och reflektioner.

Förslag för nästa lektion

Tema: Djupa och personliga reflektioner om sociala frågor.
Den kommande lektionen bör fokusera på hur sociala frågor påverkar individer på en personlig nivå. Eleverna kommer att få möjlighet att reflektera över hur de själva har blivit påverkade av sociala frågor, både i sina egna liv och i relation till det material som har studerats. Detta kan kopplas tillbaka till de kulturella perspektiven och ge en mer personlig dimension till diskussionen.

Förberedelser

• Förbered filmklipp som representerar olika kulturella perspektiv.
• Skapa en mall för den jämförande skrivuppgiften.
• Förbered frågor för att vägleda diskussionerna under presentationsmomentet.