En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Historia – Gustaf V – Kungen av rösträtt och demokrati

Prov: Gustaf V – Kungen av rösträtt och demokrati

Årskurs: 9

Ämne: Historia

Tema: Gustaf V: Kungen av rösträtt och demokrati

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Gustaf V:s betydelse i Sveriges demokratiska utveckling och hans roll i införandet av rösträtt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets centrala innehåll knyter an till “Sveriges moderna historia, med fokus på den demokratiska utvecklingen och rösträttens införande under 1900-talet.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskrav omfattar att “kan redogöra för viktiga händelser i Sveriges historia” samt “kan analysera Gustaf V:s betydelse för demokratins framväxt och utvecklingen av rösträtt.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilket år blev Gustaf V kung av Sverige?

A) 1907

B) 1918

C) 1907

D) 1930

2. Vad var en av Gustaf V:s viktigaste bidrag till demokratin i Sverige?

A) Införande av monarkin

B) Stöd för rösträtt

C) Avskaffande av demokratin

D) Skapande av politisk osäkerhet

3. När fick kvinnor rösträtt i Sverige?

A) 1910

B) 1920

C) 1921

D) 1930

4. Vilken viktig reform genomfördes under Gustaf V:s tid?

A) Avskaffande av skolplikt

B) Förbättrad sjukvård

C) Fokus på militärstyrkan

D) Styrning av offentligheten

5. Hur reagerade Gustaf V på rösträttsrörelsen?

A) Han motsatte sig den helt

B) Han stödde vissa reformer

C) Han ignorerade rörelsen

D) Han ansökte om att avskaffa monarkin

6. Vilken händelse präglade Gustaf V:s regeringstid starkt?

A) Första världskriget

B) Andra världskriget

C) Kalla kriget

D) Industrialiseringen

7. Vad handlade rösträttens kamp om under tidigt 1900-tal?

A) Lagstiftning om skatter

B) Avskaffande av kungen

C) Utvidgning av rösträtt till fler grupper

D) Förbud mot politiska partier

8. Vad var Oscar II:s roll i relation till Gustaf V?

A) Bror

B) Far

C) Farbror

D) Ingen relation

9. Vilken social fråga var viktig under Gustaf V:s tid?

A) Kapitalismens utveckling

B) Sjukvård och utbildning

C) Statlig kontroll av media

D) Kulturell censur

10. Hur bidrog Gustaf V till Sveriges modernisering?

A) Genom att motarbeta demokratiska reformer

B) Genom att stödja utbildning och sjukvård

C) Genom att öka militära utgifter

D) Genom att skapa lagar mot oppositionell verksamhet

11. I vilket syfte framförde Gustaf V ofta tal?

A) För att öka sin makt

B) För att stödja demokrati och folkets rättigheter

C) För att ifrågasätta regeringen

D) För att främja individuell egendom

12. Vilket av följande var en konsekvens av rösträtten?

A) Ökat politiskt deltagande

B) Minskad välfärd

C) Inga förändringar

D) Ökad maktkamp

13. Vilket år förklarades rösträtt för alla vuxna i Sverige?

A) 1910

B) 1921

C) 1932

D) 1945

14. Hur påverkade Gustaf V Sveriges position i internationella sammanhang?

A) Minskat engagemang

B) Stärkt förtroende

C) Ökad isolering

D) Förlorad allians

15. Vad var Gustaf V:s syn på utbildning?

A) Att det skulle begränsas

B) Att endast rika skulle få utbildning

C) Att det skulle vara en rättighet för alla

D) Att utbildning var oviktig

Resonerande frågor

1. Hur har Gustaf V:s styre påverkat utbildningens utveckling i Sverige?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera och koppla samman historiska fakta med nuvarande förhållanden.

2. Vilka faktorer tror du ledde till att kvinnor fick rösträtt under Gustaf V:s regeringstid?

Eleverna ges möjlighet att diskutera och undersöka samhälleliga förändringar som ledde till rösträtt.

3. Hur kan vi förstå Gustaf V:s ställningstagande till demokrati utifrån hans tid?

Frågan uppmanar eleverna att reflektera över historiska kontext och ledarskapsansvar.

4. Vilken betydelse hade Gustaf V:s stöd för rösträtningsfrågan för Sveriges framtid?

Ger en plattform för att resonera över långsiktiga konsekvenser av hans beslut.

5. Hur påverkar Gustaf V:s beslut kring rösträtt dagens politiska landskap i Sverige?

Denna fråga öppnar för reflektion och kritik av nuvarande system influerat av historien.

6. På vilket sätt kan vi se Gustaf V som en förebild för dagens ledare?

Eleverna får möjlighet att koppla historiska figurer med aktuella frågor om ledarskap.

7. Hur har Gustaf V bidragit till folkligt stöd i frågor om demokrati?

Frågan uppmanar till djupare analys av politiska och sociala dynamiker.

8. Vilka paralleller kan dras mellan Gustaf V:s tid och dagens samhälle?

Ger möjlighet att jämföra och kontrastera olika era och deras utmaningar.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje fråga är värd 1 poäng. Resonerande frågor ger totalt 8 poäng, där varje fråga är värd 1 poäng.

För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng.

För att nå betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyget A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).