Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 1
Tema: Hjalmar Söderberg – Modernismen och Kärleken
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och analysförmåga av Hjalmar Söderbergs verk, med fokus på tematik kring kärlek och moral under modernismen. Provets utformning syftar till att stimulera djupare diskussioner och reflektioner kring litteraturens relation till samhälleliga frågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Eleverna ska kunna analysera och diskutera centrala teman och motiv i litterära texter samt kunna förstå och placera dessa verk inom en kulturell och samhällelig kontext.”
Kunskapskrav
”Eleverna ska kunna analysera och diskutera centrala teman och motiv i litterära texter samt kunna förstå och placera dessa verk inom en kulturell och samhällelig kontext.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad handlar “Doktor Glas” huvudsakligen om?
- A) En medicinsk avhandling
- B) En kärlekshistoria med etiska dilemma
- C) En historisk roman
- D) En berättelse om existentiella frågor
2. Vilket tema är centralt i “Den allvarsamma leken”?
- A) Kärlek och moral
- B) Natur och miljö
- C) Krig och fred
- D) Familj och traditioner
3. Hur påverkas karaktärerna av sina val i Söderbergs verk?
- A) De förblir opåverkade
- B) De lever med konsekvenserna av sina val
- C) De glömmer sina val snabbt
- D) De får alltid vad de vill
4. Vilken litterär stil benämns ofta ha kännetecknat modernismen?
- A) Romantisk
- B) Fragmenterad och inåtvänd
- C) Realistisk
- D) Mytologisk
5. Vad kännetecknar Söderbergs syn på kärlek?
- A) Enkelhet och klarhet
- B) Komplexitet och problematik
- C) Idealism och romantik
- D) Pessimism och hopplöshet
6. Vilket av följande verk är INTE skrivet av Hjalmar Söderberg?
- A) Snobben
- B) Doktor Glas
- C) Den allvarsamma leken
- D) Förvillelser
7. I vilken kontext kan “Doktor Glas” förstås?
- A) Samtida moral och existentiella frågor
- B) Historisk kontext under medeltiden
- C) Enbart som en kärlekshistoria
- D) Inom en komisk kontext
8. Hur ställer Söderberg frågor kring moral i sina verk?
- A) Genom tydliga svar
- B) Genom komplicerade karaktärval
- C) Genom att undvika ämnet
- D) Genom humor
9. Vilken känsla genomsyrar oftast Söderbergs utsikter på kärlek?
- A) Lycka
- B) Ambivalens
- C) Övertygelse
- D) Jag vet ej
10. Vilken av följande aspekter kan betraktas som ett centralt motiv i Söderbergs verk?
- A) Kärlek och dess komplikationer
- B) Krig
- C) Vänskap
- D) Samhällsklass
11. Vilken typ av relationer analyserar Söderberg oftast i sina verk?
- A) Romantiska och emotionella
- B) Familjära
- C) Professionella
- D) Vänskapsrelationer
12. Vilket av följande begrepp är mest relevant för att förstå Söderbergs litterära stil?
- A) Naturalism
- B) Modernism
- C) Barock
- D) Romantik
13. Hur kan man beskriva “Den allvarsamma leken” utifrån teman av ingenjörsmoral?
- A) Den berör inte moral
- B) Den diskuterar människors moralval och konsekvenser
- C) Den handlar om djur
- D) Den är en komedi
14. Hur beskriver Söderberg kärlek i sina verk?
- A) Som något enkelt
- B) Uteslutande som romantiskt
- C) Som komplext och ofta problematiskt
- D) Som enbart poltiskt
15. Vad är en av Söderbergs mest kända synsätt på det mänskliga tillståndet?
- A) Existentiell osäkerhet
- B) Fullständig trygghet
- C) Ingen förändring
- D) Evig lycka
Resonerande frågor
1. Diskutera hur Hjalmar Söderberg skildrar kärlekens komplexitet i “Doktor Glas”.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa djupgående analysförmåga och förmåga att koppla litterära teman till egna erfarenheter.
2. Analysera hur det existentiella dilemman som presenteras av Söderberg speglar dagens samhälle.
Genom denna fråga kan eleverna reflektera över modernitets frågor och relationens betydelse genom tiderna.
3. Vilka likheter och skillnader kan du se mellan kärlekssynen i “Doktor Glas” och “Den allvarsamma leken”?
Detta ger eleverna möjlighet att jämföra och kontrastera olika verk och deras tematiska djup.
4. Hur relaterar Söderbergs karaktärer till moralfrågor i dagens samhälle?
Elever ges möjlighet att koppla litterära karaktärer till samtida etiska dilemman och diskussioner.
5. Reflektera över hur Söderbergs stil influerar dagens författare. Ge exempel.
Denna fråga uppmanar till analysera stilistiska influenser och litterär utveckling över tid.
6. Diskutera hur känslor i Söderbergs texter kan tolkas som speglingar av samhälleliga förändringar.
Detta uppmuntrar till att se litteraturens roll som en spegel av samhällets utveckling.
7. Vilka ironiska inslag finns i Söderbergs verk och hur påverkar de läsarens förståelse?
Eleverna får här möjlighet att analysera och tolka litterära tekniker som används av Söderberg.
8. Resonera kring betydelsen av det moraliska valet i Söderbergs verk och dess relevans för individen.
Genom denna fråga ges eleverna möjlighet att reflektera över personligt ansvar och moralfilosofi i litteraturen.
Bedömning
Provets poängsättning är följande:
- Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (15 poäng totalt)
- Resonerande frågor: 3 poäng per svar (24 poäng totalt)
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, varav 0 poäng från resonerande frågor.
För betyg C krävs 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg A krävs 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.