Hemläxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Barn- och ungdomssjukvård
Tema: Kommunikation och bemötande inom barn- och ungdomssjukvård
Ordkollen
Här listas fem ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Kommunikation: Processen av att överföra information och känslor mellan individer.
- Empati: Förmågan att förstå och dela en annan persons känslor.
- Aktivt lyssnande: En kommunikationsteknik där man ger full uppmärksamhet till den som talar och visar förståelse genom feedback.
- Icke-verbal kommunikation: Kommunikation som sker utan ord, exempelvis genom kroppsspråk och ögonkontakt.
- Öppen fråga: En fråga som uppmuntrar till utförliga svar och diskussion, till exempel “Vad tänker du om…?”
Instuderingsfrågor
Svara på följande frågor:
- Vad innebär aktivt lyssnande och varför är det viktigt i vården?
- Ge exempel på tekniker för icke-verbal kommunikation som kan användas med barn.
- Hur skiljer sig kommunikationen med barn jämfört med vuxna?
- Varför är empati en viktig komponent i bemötandet av unga patienter?
- Ge två exempel på öppna frågor man kan ställa till ett barn.
- Hur kan utvecklingsnivå påverka kommunikationen med barn?
- Vilka utmaningar kan uppstå vid kommunikation med barn med särskilda behov?
- Beskriv skillnaden mellan ett par och en gruppdiskussion när det gäller att öva kommunikationstekniker.
- Hur kan man skapa en trygg miljö för barn i vårdande situationer?
- Vad gör du för att förbättra din egen kommunikationsförmåga med barn och ungdomar?
Skrivuppgift
Uppgift 1: Fiktivt samtal
Författa ett fiktivt samtal med en patient som är ett barn eller en ung person. Använd de kommunikationsstrategier ni har diskuterat under lektionen. Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida)
Uppgift 2: Reflektion kring kommunikationstekniker
Välj två kommunikationstekniker som diskuterades i klassen. Reflektera över hur dessa kan tillämpas i en vårdsituation och deras fördelar. Svarslängd: ca. 200 ord (En kvart sida)
Uppgift 3: Jämförelse mellan åldersgrupper
Gör en sammanställning av skillnader i kommunikation och bemötande mellan tre olika åldersgrupper: förskolebarn, skolbarn och ungdomar. Diskutera hur strategi och språk behöver anpassas för varje grupp. Svarslängd: ca. 400 ord (En sida)