Hemläxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Receptions- och konferensservice
Tema: Marknadsföring av konferens- och receptionsservice
Ordkollen
Här listas fem ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Marknadsföring: Processen att kommunicera värdet av en produkt eller tjänst till kunder för att attrahera försäljning.
- Målgrupp: Den specifika grupp av människor som ett företag riktar sina produkter eller tjänster mot.
- Kampanj: En organiserad serie av aktiviteter för att uppnå ett särskilt mål, ofta inom marknadsföring.
- Kommunikationskanal: Mediet genom vilket information överförs mellan ett företag och dess kunder.
- Segmentering: Processen att dela upp marknaden i mindre grupper av konsumenter med liknande behov och beteenden.
Instuderingsfrågor
- Vad innebär marknadsföring i kontexten av receptions- och konferensservice?
- Varför är det viktigt att identifiera målgrupper?
- Ge exempel på olika typer av kunder inom receptions- och konferensservice.
- Nämn två fördelar med att använda sociala medier som marknadsföringskanal.
- Vad är skillnaden mellan traditionell annonsering och digital marknadsföring?
- Hur kan en klar målgrupp påverka utformningen av ett kampanjbudskap?
- Vad bör en marknadsföringsplan innehålla?
- Ge exempel på en framgångsrik marknadsföringskampanj inom besöksnäringen.
- Hur kan feedback från kunder förbättra framtida marknadsföringsinsatser?
- Vilka är de största utmaningarna i marknadsföring av konferenstjänster idag?
Skrivuppgift
Uppgift 1: Målgruppsanalys
Välj en fiktiv konferens eller receptionsservice och skriv en målgruppsanalys. Beskriv vilka kunder som är mest relevanta för denna service och varför.
Svarslängd: ca. 150 ord (En kvart sida)
Uppgift 2: Val av marknadsföringskanaler
Diskutera och motivera val av två olika marknadsföringskanaler för din valda konferens eller receptionsservice. Förklara fördelarna med dina val.
Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida)
Uppgift 3: Kampanjinnehåll
Skapa ett förslag på kampanjinnehåll för den valda konferensen eller receptionsservicen. Vad ska budskapet vara och hur tänker du formulera det för att nå din målgrupp?
Svarslängd: ca. 200 ord (En knapp halv sida)