En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Specialpedagogik 1 – Mål och metoder inom specialpedagogik

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Specialpedagogik 1
Tema: Mål och metoder inom specialpedagogiken

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att identifiera och diskutera målen för specialpedagogik samt de metoder och strategier som används för att uppnå dessa mål. Vi kommer att utforska hur olika pedagogiska metoder anpassas för att möta elever med särskilda behov.

Kunskapskrav

Kunskapskravet handlar om att eleven ska kunna beskriva och analysera mål och metoder inom specialpedagogik, samt kunna relatera dessa till praktiska exempel på stödja elever med olika behov.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till mål inom specialpedagogik (10 min)

  • Definiera vad som menas med mål inom specialpedagogik.
  • Diskutera varför det är viktigt att sätta upp tydliga mål för elever med särskilda behov.
  • Presentera skillnader mellan kortsiktiga och långsiktiga mål.

Metoder och strategier (15 min)

  • Gå igenom olika pedagogiska metoder som används inom specialpedagogik (exempelvis: multisensorisk undervisning, strukturerad undervisning).
  • Förklara hur man väljer metoder utifrån individuella behov och mål.
  • Diskutera vikten av att dokumentera framsteg och justera strategier vid behov.

Grupparbete – Målformulering (15 min)

  • Dela in klassen i mindre grupper och ge varje grupp en elevprofil med specifika behov.
  • Varje grupp ska formulera en kort- och långsiktig målplan för den hypotetiska eleven.
  • Grupperna presenterar sina mål och motiverar sina val.

Sammanfattning och diskussion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens huvudsakliga begrepp och diskussioner.
  • Öppna för frågor och reflektioner kring hur mål och metoder används i praktiken.
  • Presentera resurser för vidare studier om mål och metoder inom specialpedagogik.

Aktivitet

Eleverna ska utveckla en individuell målplan för en fiktiv elev med särskilda behov. De ska inkludera en bedömning av elevens styrkor, behov samt formulera både kort- och långsiktiga mål. Dessa planer ska presenteras i nästa lektion.

Exit-ticket

  • Vad innebär kortsiktiga mål inom specialpedagogik?
  • Mål som fokuserar på omedelbara framsteg och prestationer.
  • Varför är det viktigt att ha tydliga mål för elever?
  • För att skapa en riktning för lärande och för att kunna mäta framsteg.
  • Nämn en metod som används i specialpedagogiken.
  • Multisensorisk undervisning.
  • Hur kan lärare säkerställa att metoderna passar elevens behov?
  • Genom kontinuerlig utvärdering och anpassning av undervisningsstrategier.
  • Vad är en långsiktig målplan?
  • Mål som definieras för att nå större, övergripande prestationer och färdigheter.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflektion (1-2 sidor) om betydelsen av att sätta mål inom specialpedagogik och ge exempel på hur de skulle formulera mål för en elev med en specifik funktionsnedsättning.

Citat

“Det är möjligt att förutsäga framtiden om man skapar den.” – Peter Drucker