En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Specialpedagogik 1 – Samverkan i arbetslag

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Specialpedagogik 1

Tema: Samverkan i arbetslag

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på vikten av samverkan mellan olika professioner i skolans arbetslag för att stödja elever med särskilda behov. Centrala teman inkluderar kommunikation, samarbete och ansvarsfördelning mellan lärare, specialpedagoger och annan personal.

Kunskapskrav

Kunskapskravet handlar om att eleven ska kunna beskriva betydelsen av samverkan i arbetslag och ge exempel på hur olika professioner kan samarbeta för att stödja elever i deras lärande.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till samverkan i arbetslag (10 min)

  • Definiera vad ett arbetslag är och dess syfte inom skolans verksamhet.
  • Diskutera varför effektiv samverkan är viktig för elever med särskilda behov.
  • Presentera olika professioners roller inom arbetslaget.

Kommunikationsstrategier (15 min)

  • Gå igenom hur man kan använda effektiva kommunikationsstrategier för att främja samverkan.
  • Diskutera vikten av att ha tydliga mål och gemensamma visioner inom arbetslaget.
  • Ge exempel på strukturerade möten och planeringsverktyg.

Gruppdiskussion och fallstudier (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge dem en fallstudie där de ska diskutera hur olika professioner kan samarbeta för att stödja en elev med specifika behov.
  • Varje grupp presenterar sina slutsatser och förslag på samverkansmetoder.
  • Diskutera gemensamt resultaten och insikterna från gruppernas arbete.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens huvudpunkter och diskussioner.
  • Öppna för frågor och reflektioner kring samverkan och dess utmaningar.
  • Presentera resurser för att lära sig mer om samarbete inom skolans värld.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en handlingsplan för hur de skulle samverka med andra professioner i en hypotetisk undervisningssituation där en elev med särskilda behov behöver stöd. Planerna ska presenteras och diskuteras i nästa lektion.

Exit-ticket

  • Vad innebär samverkan i arbetslag? – Att olika professioner samarbetar för att stödja elevers lärande och utveckling.
  • Nämn en nyckelkomponent för effektiv samverkan. – Öppen och tydlig kommunikation.
  • Hur kan olika professioner bidra till elever med särskilda behov? – Genom att kombinera sina kunskaper och erfarenheter för att tailor individuella stödinsatser.
  • Varför är tydliga mål viktiga i ett arbetslag? – För att alla medlemmar ska arbeta mot samma syfte och skapa en gemensam grund.
  • Ge ett exempel på en metod för samarbetsmöten. – Regelbundna planeringsmöten med agendapunkter för att diskutera elevens framsteg.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflektion (1-2 sidor) om hur samverkan mellan olika professioner kan påverka en specifik elev med särskilda behov. Reflektionen ska innehålla exempel och insikter från den undervisning de observerat eller deltagit i.

Citat

M.v.h. Isak Skogstad