Lektionsplanering: Svenska som andraspråk 1
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 1
Tema: Skrivprocessen: Planering, Skrivande och Redigering
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar skrivprocessens olika steg: planering av text, själva skrivandet och vikten av redigering för att förbättra skriftlig kommunikation.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika slags texter med relativt god språklig variation, fungerande struktur och innehåll samt relativt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Skrivprocessen (10 min)
- Presentera de olika stegen i skrivprocessen: planering, skrivande och redigering.
- Diskutera varför det är viktigt att se skrivande som en process snarare än en engångshandling.
Planera Sin Text (15 min)
- Ge eleverna tid att brainstorma och planera en text (t.ex. en berättelse, ett argumenterande inlägg).
- Använd en mall för att hjälpa dem att strukturera sina idéer: huvudidé, stödargument, och exempel.
- Diskutera hur planeringen hjälper till att organisera tankar.
Skriva Deras Text (15 min)
- Eleverna börjar skriva sin text utifrån sina planer.
- Betona vikten av att få ner sina tankar utan att oroa sig för perfekt grammatik eller stavning i första utkastet.
- Läraren går runt och ger individuell feedback och stöd.
Redigering av Text (10 min)
- Gå igenom vikten av redigering och be eleverna att byta texter med en klasskamrat för att ge varandra feedback.
- Diskutera vad man bör leta efter vid redigering: struktur, språkliga normer, tydlighet och relevans.
Aktivitet
Som en del av aktiviteten ska eleverna komplett redigera sin text baserat på kamratens feedback och skriva en slutversion. De ska också förbereda sig för att läsa upp sina texter vid nästa lektion.
Exit-ticket
- Vilket steg i skrivprocessen tycker du är mest utmanande och varför?
*Svar: (Personlig reflektion från eleven).* - Hur kan en välgjord plan påverka kvaliteten på din text?
*Svar: En tydlig plan hjälper till att strukturera tankar och skapa en mer sammanhängande text.* - Vilka aspekter av texten är viktiga att fokusera på vid redigering?
*Svar: Struktur, språk, tydlighet och relevans.* - Hur kände du dig när du gav feedback på en kamrats text?
*Svar: (Personlig reflektion från eleven).*