“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Barn- och ungdomssjukvård
Tema: Kommunikation och bemötande inom barn- och ungdomssjukvård
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för kommunikation och bemötande inom barn- och ungdomssjukvård, samt deras förmåga att tillämpa olika kommunikationstekniker utifrån barnets ålder och utvecklingsnivå.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Betydelsen av effektiv kommunikation och bemötande när man arbetar med barn och ungdomar inom vården. Eleverna får insikter i olika kommunikationsstrategier och hur man anpassar sitt bemötande beroende på barnets ålder och utvecklingsnivå.”
Kunskapskrav
”Eleven ska kunna redogöra för grundprinciperna för kommunikation med barn och ungdomar. Eleven ska dessutom kunna diskutera vikten av empati och bekräftelse i bemötandet, samt förstå hur kommunikationsförmågan påverkar vårdprocessen.”
Prov
Faktafrågor
- Vilken kommunikationsteknik innebär att man verkligen fokuserar på vad någon säger?
A) Passivt lyssnande
B) Icke-verbal kommunikation
C) Aktivt lyssnande
D) Dokumentation
C) Aktivt lyssnande - Vad bör man tänka på vid kommunikation med yngre barn?
A) Länge förklara komplicerade termer
B) Använda ett enkelt språk
C) Undvika ögonkontakt
D) Tala i en vuxen ton
B) Använda ett enkelt språk - Vad är en viktig del av icke-verbal kommunikation?
A) Att stirra intensivt
B) Att ha stängd kroppshållning
C) Att ha ögonkontakt
D) Att undvika att prata om känslor
C) Att ha ögonkontakt - Vad innebär empati i bemötande?
A) Att man alltid håller med patienten
B) Att man förstår och känner med patientens situation
C) Att man inte visar några känslor
D) Att man ger kloka råd utan att lyssna
B) Att man förstår och känner med patientens situation - Hur kan man ställa en öppen fråga till ett barn?
A) “Tycker du om att spela fotboll?”
B) “Vad gillar du att göra på fritiden?”
C) “Är du trött?”
D) “Ska du gå hem nu?”
B) “Vad gillar du att göra på fritiden?” - Vilken aspekt är viktig för att bygga förtroende med barn?
A) Att vara strikt och kontrollerande
B) Att skapa en trygg och säker miljö
C) Att alltid ha rätt svar
D) Att undvika att prata om känslor
B) Att skapa en trygg och säker miljö - Vilken av följande faktorer är viktigast för att kommunicera effektivt med ungdomar?
A) Att vara formell
B) Att ha en avslappnad attityd
C) Att vara kritisk
D) Att alltid använda medicinska termer
B) Att ha en avslappnad attityd - Vad kännetecknar icke-verbal kommunikation?
A) Att enbart använda ord
B) Att inkludera kroppsspråk och ansiktsuttryck
C) Att alltid vara tyst
D) Att använda skriftlig kommunikation
B) Att inkludera kroppsspråk och ansiktsuttryck - Vilken fråga kan hjälpa till att få en barnets känslor bekräftade?
A) “Du tycker väl inte att det här är jobbigt?”
B) “Känns det bra för dig?”
C) “Måste du alltid klaga?”
D) “Varför är du ledsen?”
B) “Känns det bra för dig?” - Vilken teknik kan användas för att förbättra aktivt lyssnande?
A) Att avbryta när barnet pratar
B) Att ge verbal bekräftelse, som “Jag hör dig”
C) Att bara nicka
D) Att använda mobiltelefonen under samtalet
B) Att ge verbal bekräftelse, som “Jag hör dig” - Vad är det första steget i att bygga förtroende med ett barn?
A) Att informera barnet om sin roll
B) Att lyssna och visa intresse för barnet
C) Att prata om sina egna upplevelser
D) Att alltid visa myndighet
B) Att lyssna och visa intresse för barnet - Vilken av följande är en teknik för att hantera konflikter?
A) Att ignorera problemet
B) Att vara mottaglig för feedback och frågor
C) Att föra en tyst dialog
D) Att undvika ögonkontakt
B) Att vara mottaglig för feedback och frågor - Vad är det mest effektiva sättet att avsluta ett samtal med ett barn?
A) Att ställa en stängd fråga
B) Att sammanfatta vad som diskuterades och tacka barnet för att ha delat sina tankar
C) Att avbryta barnet och avsluta samtalet snabbt
D) Att meddela nästa steg utan förklaring
B) Att sammanfatta vad som diskuterades och tacka barnet för att ha delat sina tankar - Hur kan man presentera svåra nyheter för ett barn?
A) Genom att använda medicinska termer
B) Genom att prata snabbt och kort
C) Genom att anpassa sitt språk och vara känslig för barnets reaktioner
D) Genom att undvika att prata om det helt
C) Genom att anpassa sitt språk och vara känslig för barnets reaktioner
Resonerande frågor
- Reflektera över hur olika åldersgrupper kan påverka kommunikationen. Varför är det viktigt att anpassa sitt bemötande?
Syftet är att eleven ska visa förståelse för att barn och ungdomars utvecklingsnivåer har stor betydelse för kommunikationen. - Diskutera vikten av empati i bemötandet av patienter. Hur kan empati påverka vårdprocessen?
Syftet är att eleven ska kunna argumentera för hur empati skapar förtroende och trygghet vilket leder till bättre vårdresultat. - Ge exempel på en situation där du måste använda aktivt lyssnande. Hur skulle du gå tillväga?
Syftet är att eleven ska kunna konkretisera och relatera teorin till verkliga situationer i vården. - Hur kan man integrera effektiva kommunikationsstrategier i vardaglig praktik?
Syftet är att eleven visar perspektiv på praktisk tillämpning av teori och metoder som lärts ut. - Vad kan konsekvenserna bli om kommunikationen brister i vården?
Syftet är att eleven ska kunna resonera kring viktigheten av god kommunikation och framtida effekter av brister i detta område. - Reflektera över ett personligt exempel där kommunikation har varit avgörande. Vad lärde du dig av den situationen?
Syftet är att eleverna ska kunna föra in sina erfarenheter och dra lärdomar som kan appliceras i vården. - Hur kan kulturella skillnader påverka kommunikationen med patienter?
Syftet är att eleven ska visa insikt om hur mångfald kan innebära utmaningar och möjligheter i kommunikation. - Beskriv hur du som vårdgivare kan förbereda dig inför ett samtal med en patient som är ett barn.
Syftet är att eleven förväntas illustrera planeringsstadiet av kommunikationen och vilka faktorer som bör beaktas.
Bedömning
Provet betygsätts i två delar: faktafrågor och resonerande frågor. Varje faktafråga ger 1 poäng, vilket ger totalt 15 poäng. Varje resonerande fråga ger 2 poäng, vilket ger totalt 16 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`