Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Barn- och ungdomssjukvård
Tema: Samverkan och teamwork inom barn- och ungdomssjukvård
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för vikten av samverkan och teamwork inom barn- och ungdomssjukvård, samt hur olika professioner arbetar tillsammans för att ge bästa möjliga vård till barn och deras familjer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll som lyder: “Hur olika professioner samarbetar för att ge bästa möjliga vård och stöd till barn och deras familjer, samt betydelsen av att involvera föräldrar och andra viktiga aktörer i vårdprocessen.”
Kunskapskrav
Provet är kopplat till följande kunskapskrav: “Eleven ska kunna redogöra för hur samverkan mellan olika professioner och aktörer inom vård kan påverka barnets vård och välbefinnande.” samt “Eleven ska också kunna diskutera och reflektera över sin egen roll i teamarbete och vikten av kommunikation.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilken profession är INTE vanligt förekommande inom barn- och ungdomsvård?
A) Sjuksköterska
B) Läkare
C) Arkitekt
D) Psykolog
2. Vad är en viktig aspekt av teamwork?
A) Att arbeta ensam
B) Att vinna ett pris
C) God kommunikation
D) Att vara tyst
3. Vilken profession arbetar huvudsakligen med medicinsk behandling?
A) Läkare
B) Psykolog
C) Socionom
D) Sjuksköterska
4. Vilken roll har föräldrarna i barnets vård?
A) De ska inte involveras
B) De ska ha alla beslut
C) De är viktiga aktörer
D) De är endast observatörer
5. Vad kan en tvärprofessionell samverkan leda till?
A) Sämre kommunikation
B) Bättre vårdresultat
C) Mindre delaktighet
D) Ökade kostnader
6. När är det mest troligt att flera professioner samarbetar?
A) Vid enkla sjukdomar
B) Vid komplexa diagnoser
C) Endast under kriser
D) Aldrig, de arbetar separat
7. Vilken profession arbetar med barnets emotionella och sociala behov?
A) Psykolog
B) Läkare
C) Sjuksköterska
D) Fysioterapeut
8. Vad handlar teamwork om i vården?
A) Att samarbeta och stödja varandra
B) Att tävla om vem som har rätt
C) Att prioritera egenvinning
D) Att vara självständig
9. Vad är en viktig fördel med samverkan inom vården?
A) Bättre vårdresultat
B) Mer stress
C) Mindre ansvartagande
D) Glömska av information
10. Vilka professioner kan man hitta inom barn- och ungdomsvård? Välj alla som stämmer.
A) Psykolog
B) Sjuksköterska
C) Läkare
D) Socionom
11. Hur kan föräldrars involvering påverka vården?
A) Ökar trygghet och delaktighet för barnet
B) Minskar samarbetet
C) Förvirrar vårdprocessen
D) Gör ingen skillnad
12. Vad är ett exempel på en situation som kräver samarbete mellan flera professioner?
A) Vid komplexa diagnoser
B) Vid enkla skador
C) När man gör rutinkontroller
D) Endast i krissituationer
13. Vilken profession fokuserar mest på socialt stöd?
A) Läkare
B) Socionom
C) Sjuksköterska
D) Fysioterapeut
14. Vad är en av de största utmaningarna i teamwork?
A) Kommunikation
B) Rutiner
C) Tidspress
D) Teknologiska problem
15. Vilken funktion har en sjuksköterska i en vårdteam?
A) Att ge medicinska behandlingar och kommunicera med patienter
B) Att enbart observera
C) Att arbeta isolerat
D) Att ta beslut utan konsultation
Resonerande frågor
1. Reflektera över hur du personligen kan bidra till teamwork inom vården.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa förståelse för sin roll i ett arbetslag och hur de kan agera proaktivt.
2. Diskutera betydelsen av att förstå olika professioners roller i ett team.
Frågan uppmuntrar till djupare insikt om samverkan och vikten av respekt för andras kompetenser.
3. Ge exempel på en situation där samarbete ledde till ett bättre resultat inom vården.
Elever får möjlighet att demonstrera sin förståelse för praktisk tillämpning av teorin i verkliga scenarier.
4. Hur kan föräldrars delaktighet i vårdprocessen förbättra barnets välbefinnande?
Frågan ger utrymme för resonerande kring vikten av att inkludera familjen.
5. Reflektera över dina egna erfarenheter av teamwork, både positiva och negativa.
Denna fråga öppnar upp för personlig reflektion och kritisk analys av egna erfarenheter.
6. Hur kan kommunikation förbättras inom ett vårdteam?
Ger möjlighet att föreslå konkreta förbättringar och visa på förståelse för kommunikationens roll.
7. Diskutera hur professionellt bemötande kan påverka samverkan i vården.
Eleverna kan visa på förståelse för hur attityder och beteenden påverkar samarbetet.
8. Hur kan teknologiska verktyg stödja samarbetet mellan olika professioner?
Öppnar upp för diskussion om modernisering och innovation inom vården.
Bedömning
Faktafrågor är värda 1 poäng var, totalt 15 poäng möjliga.
Resonerande frågor är värda 3 poäng var, totalt 24 poäng möjliga.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).