En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Barn- och ungdomssjukvård – Vanliga sjukdomar och tillstånd hos barn

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Barn- och ungdomssjukvård

Tema: Vanliga sjukdomar och tillstånd hos barn

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om vanliga sjukdomar och tillstånd hos barn, inklusive symptom, behandlingar och hur dessa tillstånd påverkar barnets utveckling och livskvalitet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att identifiera och förstå vanliga sjukdomar och tillstånd som drabbar barn. Detta inkluderar symptom, orsaker, behandlingar och förebyggande åtgärder. Eleverna ska också lära sig om hur dessa tillstånd kan påverka barnets utveckling och välbefinnande.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva och redogöra för vanliga sjukdomar och tillstånd hos barn, inklusive symptom och behandling. Eleven ska också kunna diskutera hur dessa tillstånd påverkar barnets utveckling och livskvalitet.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande symptom är typiskt för astma?

A) Huvudvärk

B) Kramper

C) Andningssvårigheter

D) Ont i magen

2. Vad är en vanlig typ av allergi hos barn?

A) Laktosintolerans

B) Pollenallergi

C) Matallergi

D) Myggbett

3. Vilken komplikation kan uppstå vid en öroninfektion?

A) Hudutslag

B) Hosta

C) Hörselproblem

D) Illamående

4. Vilken behandling är viktig vid influensa?

A) Vila och vätska

B) Antibiotika

C) Kirurgi

D) Vaccinering

5. Vad kan en förkylning leda till hos barn?

A) Benskörhet

B) Hjärtproblem

C) Öroninfektion

D) Leverproblem

6. Vilken av följande är en behandling för allergier?

A) Antihistamin

B) Betablockerare

C) Smärtlindring

D) Antibiotika

7. Vad är en viktig förebyggande åtgärd mot influensa?

A) Träning

B) Sova mycket

C) Vaccinering

D) Undvika grönsaker

8. Vid vilka symptom bör man söka hjälp för ett barn med astma?

A) Huvudvärk och illamående

B) Svårigheter att andas och hosta

C) Magont och feber

D) Eksem och klåda

9. Vad påverkar barnets livskvalitet vid sjukdomar?

A) Fritidsaktiviteter

B) Sjukdomens svårighetsgrad

C) Kostvanor

D) Familjesituation

10. Vilka symptom på allergi kan man se hos barn?

A) Huvudvärk

B) Nysningar och röda ögon

C) Buksmärtor

D) Feber

11. Hur länge kan en öroninfektion vara?

A) Flera veckor

B) En dag

C) En månad

D) Tre dagar

12. Vad är astma?

A) En kronisk sjukdom i luftvägarna

B) En infektion i lungorna

C) En typ av allergi

D) En neurologisk störning

13. Vilken åtgärd är viktig för förebyggande av allergier?

A) Regelbunden träning

B) Hög känslighet för mat

C) Undvika kända allergener

D) Kall miljö

14. Hur kan föräldrar hjälpa barn med astma?

A) Genom att låta dem springa mycket

B) Genom att ge dem mediciner och undvika triggers

C) Genom att isolera dem från andra barn

D) Genom att ge dem mycket socker

15. Varför är det viktigt att veta om vanliga sjukdomar hos barn?

A) För att kunna ge rätt stöd och behandling

B) För att kunna leka bättre

C) För att kunna undvika skola

D) För att kunna resa mer

Resonerande frågor

1. Diskutera hur astma kan påverka ett barns sociala liv. Syftet är att låta eleverna utforska socio-emotionella aspekter av sjukdomen.

2. Vad kan vårdgivare göra för att stödja föräldrar till barn med allergier? Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka på hur vård kan integreras med stöd för familjer.

3. Analysera effekten av en långvarig sjukdom på ett barns utveckling. Syftet är att utvärdera hur hälsofrågor kan påverka barnets liv.

4. Hur skiljer sig symptomen för influensa mellan barn och vuxna? Genom att svara på denna fråga kan eleverna visa sin förståelse för olika patientgruppers behov.

5. Reflektera över hur man kan öka medvetenheten om vanliga sjukdomar i skolan. Faktorer som attityder och utbildning är centrala här.

6. Utvärdera vikten av tidig intervention vid allergiska reaktioner. Eleverna får möjlighet att diskutera tidens och åtgärdernas betydelse.

7. Hur kan förebyggande åtgärder minska antalet sjukhusbesök för barn? Genom denna fråga kan eleverna diskutera proaktiva strategier inom barnhälsovård.

8. Beskriv hur familjedynamik påverkas av ett barns sjukdom. Syftet är att greppa hur sjukdom kan forma familjerelationer och stöd.

Bedömning

Provets poängsättning baseras på totalantalet frågor. Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng. Varje korrekt svar ger en poäng.

De resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng, där varje svar bedöms efter tydlighet och djup.

För betyg E krävs minst total 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).