“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1b
Tema: Kristina av Sverige: En excentrisk monark
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av Kristina av Sveriges regeringstid, hennes kulturella insatser samt de politiska utmaningar hon stod inför. Provet syftar även till att utveckla elevernas förmåga att resonera kring historiska händelser och deras konsekvenser för samhället.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på Kristina av Sveriges regeringstid, hennes unika personlighet, kulturella insatser och de politiska utmaningar hon stod inför som monark i ett manligt dominerat samhälle.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för centrala historiska förhållanden och händelser i Sverige och deras betydelse för samhällsutveckling, med särskilt fokus på individuella ledares inflytande.
Prov
Faktafrågor
- Vem var Kristina av Sverige?
- A) En konstnär
- B) En kung
- C) En drottning
- D) En filosof
- Vilken intellektuell person bjöd Kristina till sitt hov?
- A) Galileo Galilei
- B) René Descartes
- C) Johann Sebastian Bach
- D) Voltaire
- Vad kännetecknade Kristinas tid som monark?
- A) Freden i Sverige
- B) Kulturella innovationer
- C) Krig mot Sverige
- D) Ingenjörskonst
- Vad hände när Kristina abdikerade?
- A) Hon blev drottning igen
- B) Hon konverterade till katolicism
- C) Hon flyttade till Danmark
- D) Hon stannade i Sverige
- Vilken utbildning fick Kristina?
- A) Ingen utbildning
- B) Utbildning inom kultur och filosofi
- C) Utbildning inom krigföring
- D) Utbildning som handelsman
- Vad var en viktig orsak till Kristinas avdikationsbeslut?
- A) Krig
- B) Religiösa skäl
- C) Ekonomiska problem
- D) Hälsoproblem
- Vad bidrog Kristina till under sin regeringstid?
- A) Kulturell blomstring
- B) Krig mot Norge
- C) Ekonomisk nedgång
- D) Folklig motstånd
- Vilken maktgrupp motsatte sig ofta Kristina?
- A) Adeln
- B) Allmogen
- C) Prästerna
- D) Handelssklassen
- Vilket av följande intressen hade Kristina?
- A) Sport
- B) Litteratur och filosofi
- C) Matlagning
- D) Ingen konstnärlig aktivitet
- Vad symboliserade Kristinas abdikation för hennes tid?
- A) En seger för adeln
- B) En förändring av traditioner
- C) En bortgång av monarkin
- D) En ny era av krig
- Vilken stads namn är starkt förknippat med Kristina av Sverige?
- A) Malmö
- B) Stockholm
- C) Göteborg
- D) Uppsala
- Vad gjorde Kristina till en exceptionell ledare för sin tid?
- A) Hon var en av de första kvinnliga monarkerna i världen
- B) Hennes utbildning och intellekt
- C) Hennes militära framgångar
- D) Hennes rika arv
- Vilken av följande kulturer påverkades starkt av Kristinas Hov?
- A) Tysk kultur
- B) Svensk kultur
- C) Fransk kultur
- D) Brittisk kultur
- Vilken typ av politik implementerade Kristina under sin regeringstid?
- A) Kulturpolitik
- B) Militärpolitik
- C) Ekonomisk politik
- D) Kolonialpolitik
Resonerande frågor
- Hur påverkade Kristina av Sverige synen på monarkens roll i ett patriarkalt samhälle?
- Vilka lärdomar kan dras från Kristinas liv som kan tillämpas på dagens samhälle?
- Diskutera Kristinas kulturella bidrag och dess långsiktiga betydelse för Sverige.
- Vad kan vi lära oss av Kristinas avdikationsbeslut i relation till politisk motstånd?
- Vilken betydelse hade Kristinas beslut att konvertera till katolicism för hennes arv?
- Hur kan Kristinas ledarskapsstil jämföras med moderna ledare?
- Vilka var de viktigaste externa och interna faktorerna som påverkade Kristinas regeringstid?
- Hur kan Kristina av Sveriges liv inspirera nuvarande och kommande generationer?
Syftet med frågan är att låta eleverna utforska och diskutera makt, kön och monarki.
Frågan syftar till att identifiera relevanta teman i relation till makt och kvinnlig ledarskap.
Detta ger eleverna möjlighet att analysera kulturella insatser samt deras inverkan på samhället.
Syftet är att analysera konsekvenserna av politiska beslut och individens handlingsutrymme.
Det här utmanar elever att resonera om religiösa identiteter och deras inverkan på maktstrukturer.
Frågan uppmanar till reflektion kring ledarskapsmetoder och deras aktualitet.
Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt på historiens dynamiska natur.
Denna fråga främjar diskussion kring inspiration och förebilder i samtiden.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med en poäng per korrekt svar, vilket ger maximalt 15 poäng. Resonerande frågor bedöms där varje fullföljd och välutvecklad analys ger tre poäng, vilket ger maximalt 24 poäng.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`