Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1b
Tema: Sigismund och konflikten om den svenska tronen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Sigismunds tid som kung av Sverige samt de konflikter som uppstod vid denna tidpunkt, särskilt hans relation till Karl IX och de politiska och religiösa spänningarna.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på Sigismunds tid som kung av Sverige och de konflikter som uppstod mellan honom och Karl IX, inklusive politiska och religiösa spänningar, samt hur dessa händelser formade den svenska monarkin.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för centrala historiska förhållanden och händelser i Sverige och deras betydelse för samhällets utveckling.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket år blev Sigismund kung av Sverige?
A) 1580
B) 1592
C) **1594**
D) 1600
2. Vad var en av Sigismunds huvudkonflikter med Karl IX?
A) Handelsfrågor
B) **Religiösa skillnader**
C) Territoriella anspråk
D) Arvskrav
3. Hur påverkade Sigismunds katolska tro hans legitimitet som kung?
A) Det stärkte hans allianser
B) **Det skapade motstånd hos den protestantiska adeln**
C) Det hade ingen påverkan
D) Det ledde till en folkrörelse
4. Vilket avgörande slag utkämpades mellan några av de mest betydande styrkorna under denna konflikt?
A) **Slaget vid Stångebro**
B) Slaget vid Lützen
C) Slaget vid Breitenfeld
D) Slaget vid Narva
5. Vad blev resultatet av slaget vid Stångebro?
A) Sigismund vann stor seger
B) **Karl IX:s seger**
C) Stalemate
D) Fördrag
6. Vilken följd hade konflikten för den svenska monarkin?
A) Ökad centralisering
B) **Starkare protestantisk makt**
C) Ökad katolsk makt
D) Inga förändringar
7. Vem var den främste ledaren för de katolska intressena i Sverige?
A) Karl IX
B) Gustav Vasa
C) **Sigismund**
D) Axel Oxenstierna
8. Vilken typ av härskare var Sigismund?
A) Demokratiskt vald
B) **Arvmonark**
C) Diktator
D) Folkuppburen ledare
9. Vad var en av Sigismunds politiska mål under sin regering?
A) Att stärka handelsrelationerna med andra länder
B) **Att återinföra katolicismen i Sverige**
C) Att förena Sverige med Danmark
D) Att skapa en republik
10. Vilket år avsattes Sigismund?
A) 1611
B) **1612**
C) 1620
D) 1607
11. Vad var en av de mest anmärkningsvärda konsekvenserna av konflikten?
A) Splittring av den svenska adeln
B) **Stärkandet av kungamakten hos Karl IX**
C) Inga förändringar i Sveriges styre
D) En ny överenskommelse med Sigismund
12. Vilken relation hade Karl IX till Sigismund?
A) Kusin
B) **Halvbror**
C) Far
D) Inget släktband
13. Hur länge var Sigismund kung av Sverige?
A) 10 år
B) **5 år**
C) 20 år
D) 3 år
14. Vilken roll spelade religionen i konflikten mellan Sigismund och Karl IX?
A) Ingen betydelse
B) **Orsaken till stridigheterna**
C) En enande kraft
D) En sekundär fråga
15. Vad gjorde Sigismund för att främja katolicismen?
A) Inga viktiga åtgärder
B) **Försökte införa katolska ritualer**
C) Stängde katolska kyrkor
D) Blev protestant
Resonerande frågor
1. Diskutera hur Sigismunds katolska tro påverkade hans styre och relationerna med de protestantiska fraktionerna.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera komplexiteten i religiösa och politiska förhållanden.
2. Hur kan Sigismund ses som en symbol för de religiösa konflikterna i Europa under sin tid?
Denna fråga uppmuntrar till kopplingar mellan Sveriges konflikter och bredare europeiska händelser.
3. Vilka lärdomar kan dras av Sigismunds konflikt med Karl IX och dess historiska påverkan?
Här ges eleverna chansen att reflektera över historiska händers betydelse och relevans idag.
4. Jämför och kontrastera Sigismund och Karl IX:s ledarstilar. Vad kan vi lära oss av deras ledarskap?
Frågan ger möjlighet till djupgående analys av ledarskap i historiskt sammanhang.
5. Vilken roll spelade den svenska adeln i konflikterna mellan Sigismund och Karl IX?
Syftet är att få eleverna att reflektera över adeln som en maktfaktor i svensk historia.
6. Analysera den långsiktiga betydelsen av konflikten för den svenska monarkin.
Den ger möjlighet till en djup förståelse för hur historiska konflikter påverkar framtiden.
7. Hur påverkar minnet av Sigismund konflikten Sveriges identitet idag?
Frågan bjuder in till reflektion kring hur historia formar nutida nationell identitet.
8. Diskutera den diplomatiska utvecklingen som följde Sigismunds avsättning. Hur förändrades relationerna mellan Sverige och omvärlden?
Eleverna får reflektera över globaliseringens och diplomatiens betydelse historiskt.
Bedömning
Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng, totalt 16 poäng.
Krav för betyg:
E: 8 poäng
C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)