Prov Källkritik och Informationssökning
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 1
Tema: Källkritik och Informationssökning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av källkritiska metoder samt deras förmåga att söka och värdera information från olika källor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll omfattar “grundläggande källkritik, vikten av att kunna välja och värdera information från olika källor samt hur man effektivt söker information.”
Kunskapskrav
Provets kunskapskrav fokuserar på att eleven “söker och väljer med viss säkerhet information från olika källor och presenterar informationen på ett i huvudsak fungerande sätt, med egna formuleringar och ämnesrelaterat språk samt citat och källhänvisningar.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär källkritik?
A) Att använda information utan att granska källan
B) Att försäkra sig om informationens trovärdighet
C) Att granska och bedöma källor innan användning
D) Att endast använda information från sociala medier
2. Vilket av följande kriterier ingår i källkritik?
A) Intuition
B) Äkthet
C) Popularitet
D) Egen åsikt
3. Vad betyder aktualitet inom källkritik?
A) Att informationen är lättillgänglig
B) Att informationen är uppdaterad och relevant för tiden
C) Att informationen har flest källor
D) Att informationen är populär
4. Vilken typ av källa anses oftast som mest pålitlig?
A) Bloggar
B) Sociala medier
C) Vetenskapliga artiklar
D) Nyhetsartiklar
5. Vad innebär oberoende i källkritik?
A) Att källan inte är partisk och inte har egna intressen
B) Att källan är gammal
C) Att källan är välkänd
D) Att källan finns på flera platser
6. Vilket verktyg kan användas för att söka vetenskaplig information?
A) Wikipedia
B) Google Scholar
C) Facebook
D) Instagram
7. Vad är viktigt att tänka på när man använder sociala medier som källa?
A) Att det är gratis
B) Att källan är aktuell
C) Att värdera trovärdigheten och objektiviteten
D) Att många följer kontot
8. Varför ska man använda flera källor när man samlar information?
A) För att få fler åsikter
B) För att det är enklare
C) För att verifiera informationen
D) För att se om informationen stämmer överens
9. Vad är en primärkälla?
A) En sammanfattning av flera källor
B) Originalkällan till information
C) En källa med låg trovärdighet
D) En andrahandskälla
10. Vilken av följande är ett exempel på en sekundärkälla?
A) En nyhetsartikel som rapporterar om en händelse
B) En bok som analyserar flera forskningsstudier
C) En dokumentär där intervjuer används
D) En hemuppgift
11. Hur kan man identifiera en källas trovärdighet?
A) Genom att titta på dess popularitet
B) Genom att undersöka författarens meriter och syfte
C) Genom att se om den är delad på sociala medier
D) Genom att jämföra den med andra källor
12. Vad innebär det att kritiskt granska en källa?
A) Att läsa den snabbast möjligt
B) Att analysera och utvärdera dess innehåll och författare
C) Att använda den utan tvekan
D) Att alltid tro på det som står
13. Vilken information är viktig att inkludera i källhänvisningar?
A) Författarens namn
B) Publiceringsdatum
C) Titel
D) Alla ovanstående
14. Vad kan vara en konsekvens av att använda opålitlig information?
A) Att få bra betyg
B) Att förstå ämnet bättre
C) Att sprida desinformation
D) Att vinna en diskussion
15. Vad bör man göra om man är osäker på en källas trovärdighet?
A) Ignorera den
B) Använda den ändå
C) Kontrollera med flera andra källor
D) Lita på sina känslor
Resonerande frågor
1. Reflektera över vikten av källkritik i ditt eget liv. Varför anser du att det är viktigt att vara källkritisk?
Syfte: För att uppmuntra eleverna att koppla teori till praktik och förstå källkritikens relevans i deras vardag.
2. Diskutera hur man kan tillämpa källkritiska metoder när man använder sociala medier som källa.
Syfte: Att ge eleverna möjligheten att tänka kritiskt kring den information de möter i sociala medier och hur de kan hantera denna information.
3. Analysera skillnaderna mellan primära och sekundära källor och ge exempel på när det är viktigt att skilja dem åt.
Syfte: För att eleverna ska förstå vilka typer av källor som bör användas i olika sammanhang och varför det är viktigt.
4. Beskriv hur du skulle gå tillväga för att granska en artikel på nätet. Vilka steg skulle du ta?
Syfte: Att få eleverna att tänka metodiskt kring hur de skulle utföra källkritiska granskningar i praktiken.
5. Reflektera över hur desinformation sprids och de konsekvenser detta kan ha på samhället.
Syfte: Att ge eleverna insikt om de breda och potentiellt farliga effekterna av att använda opålitliga källor.
6. Diskutera hur du skulle söka information om ett kontroversiellt ämne, och vilka källor du skulle prioritera.
Syfte: För att eleverna ska öva på att formulera en strategi för informationssökning i komplexa situationer.
7. Analysera en situation där felaktiga uppgifter kan påverka beslut, till exempel inom politik eller hälsa.
Syfte: Att belysa praktiska exempel där källkritik kan spela en avgörande roll för utfallet av beslut.
8. Hur kan du som individ bidra till att motverka spridningen av falsk information? Ge exempel på konkreta handlingar.
Syfte: Att främja en aktiv och ansvarsfull inställning till informationsspridning och källkritik.
Bedömning
Provets poängberäkning: Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje korrekt och välgrundad analys kan ge upp till 2 poäng. För att uppnå betyg:
- E: Minst 8 poäng totalt
- C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor)