Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 1
Tema: Ord och Begrepp i Konversation
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och användning av vardagligt språk samt förmåga att delta i konversationer. Eleverna ska visa att de kan använda grundläggande begrepp och uttryck i olika kontext och interagera muntligt med andra.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om viktiga begrepp och uttryck som används i vardagliga samtal. Eleverna ska öka sin muntliga kommunikativa förmåga och använda rätt ord i olika kontexter.
Kunskapskrav
Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som utvecklar samtalen relativt väl och visar grundläggande språkhantering.
Prov
Faktafrågor
1. Vad betyder uttrycket “Hej, hur mår du?” ?
A) En hälsning för att avsluta ett samtal
B) Ett sätt att fråga om någons välbefinnande
C) En vanlig hälsning i vardagligt samtal
D) En fråga om vädret
2. Vilken av följande fraser används när man vill beställa mat?
A) “Kan du hjälpa mig?”
B) “Jag skulle vilja beställa, tack.”
C) “När slutar du?”
D) “Vad tycker du om denna bok?”
3. Vad innebär att “fråga om vägen”?
A) Att ge någon en karta
B) Att diskutera med vänner
C) Att be om instruktioner till en plats
D) Att avsluta ett samtal
4. Vilket av dessa är ett exempel på en formell situation?
A) Att prata med ett barn
B) En middag med vänner
C) Ett jobbintervju
D) Att spela spel med familjen
5. När skulle du använda uttrycket “Jag är ledsen”?
A) När du vill beställa något
B) När du vill be om ursäkt
C) Vid en introduktion
D) När du anger din ålder
6. Vilket av följande ord är en hälsning?
A) Hej
B) Tack
C) Ja
D) Förlåt
7. Vad betyder uttrycket “ha en konversation”?
A) Att spela ett spel
B) Att prata med någon
C) Att skriva ett brev
D) Att läsa en bok
8. Vilket av dessa är ett exempel på att avbryta någon?
A) “Förlåt, jag hörde inte vad du sa.”
B) “Kan jag få prata nu?”
C) “Vad tycker du om filmen?”
D) “Jag måste avbryta dig här.”
9. Vad är viktigt att tänka på när man använder vardagligt språk?
A) Att använda långa och komplicerade meningar
B) Att vara tydlig och förståelig
C) Att använda avancerade ord
D) Att välja ord baserat på skriftspråk
10. Vilken situation skulle kräva mer formellt språk?
A) Att prata med vänner
B) Att diskutera med en lärare
C) Att beställa något på café
D) Att samlas med familjen
11. Hur hälsar du på någon du just träffar?
A) “Vad är klockan?”
B) “Hej, trevligt att träffas!”
C) “Det var länge sedan!”
D) “Var är toaletten?”
12. Vilken fras använder du vanligtvis för att avsluta en konversation?
A) “Vad tycker du?”
B) “Vi ses senare!”
C) “Tack för pratstunden!”
D) “Jag måste gå nu.”
13. Vilket uttryck kan du använda för att visa att du är intresserad av vad någon säger?
A) “Berätta mer!”
B) “Jag måste gå.”
C) “Jag har ingen åsikt.”
D) “Det är tråkigt.”
14. När är det vanligt att använda Artighetsfraser?
A) Endast vid formella evenemang
B) Vid alla typer av samtal
C) När man pratar med barn
D) Aldrig
15. Vad kan du säga för att initiera ett samtal?
A) “Jag går nu.”
B) “Hej, hur har din dag varit?”
C) “Vad är ditt namn?”
D) “Jag vill gå hem.”
Resonerande frågor
1. Reflektera över hur du kan använda vardagligt språk i olika sociala sammanhang.
Denna fråga ger eleven möjlighet att visa förmåga att anpassa sig till olika kontexter.
2. Hur kan rollspel hjälpa dig att förbättra din muntliga kommunikation?
Eleven får möjlighet att diskutera effekten av praktisk träning i språkinlärning.
3. Diskutera och ge exempel på situationer där fel användning av uttryck kan leda till missförstånd.
Här demonstrerar eleven sin förståelse för hur språkbruk påverkar kommunikationen.
4. Beskriv en utmaning du har stött på när du använder vardagligt språk och hur du övervann den.
Denna fråga ger eleven möjlighet att dela personliga erfarenheter samt problemlösning.
5. På vilket sätt kan vardagligt språk skilja sig mellan olika kulturer?
Eleven kan visa insikter om kulturella skillnader och språkets roll i social interaktion.
6. Hur skulle du förklara betydelsen av artighetsfraser i samtal?
Ger eleven möjlighet att visa sin förståelse för sociala normer och kommunikativ takt.
7. Reflektera över hur du kan förbättra din förmåga att förstå och använda vardagligt språk.
Denna fråga uppmanar till självreflektion och målsättning i språkutveckling.
8. I vilka situationer skulle du känna dig osäker på att använda ett nytt uttryck? Varför?
Ger eleven möjlighet att diskutera känslor kring språkanvändning och inlärning.
Bedömning
Provet bedöms totalt med 30 poäng: 15 poäng från faktafrågorna och 15 poäng från de resonerande frågorna. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, därav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg C krävs totalt 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs totalt 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.