Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Visuell kommunikation
Tema: Kreativa processer och idéutveckling
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för kreativa processer och deras förmåga att tillämpa olika metoder för idéproduktion inom området visuell kommunikation.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll omfattar: “Kreativa processer som används inom visuell kommunikation. Olika metoder för idéproduktion och hur man kan utveckla och genomföra sina kreativa koncept.”
Kunskapskrav
Provets kunskapskrav omfattar: “Eleven ska kunna beskriva och tillämpa kreativa processer för att generera och utveckla idéer inom visuell kommunikation.”
Prov
Faktafrågor
- Vad kännetecknar en kreativ process?
A) En slumpmässig metod för idéer
B) En sekvens av steg för idéutveckling
C) En strukturerad metod för idéproduktion
D) En enkel lista över idéer - Vilken av följande metoder ingår i idéproduktion?
A) Planering
B) Brainstorming
C) Uppföljning
D) Utvärdering - Vad är syftet med en prototyp?
A) Att presentera den slutgiltiga produkten
B) Att avsluta en kreativ process
C) Att testa och utveckla ett koncept
D) Att dokumentera idéer - Vilken roll spelar feedback i den kreativa processen?
A) Feedback är alltid negativ
B) Feedback ska ignoreras
C) Feedback kan förvirra skapande
D) Feedback kan ge nya insikter och förbättra idéer - Vad är en viktig del i brainstormingen?
A) Att kritisera idéer
B) Att generera många idéer utan kritik
C) Att ha en tydlig plan
D) Att slutföra den första idén - Vilken av följande är inte en metod för idéproduktion?
A) Mind mapping
B) Feedback session
C) Skissande
D) Brainstorming - Vad bör man göra för att utveckla en idé vidare?
A) Lämna idén som den är
B) Använda skisser och prototyper
C) Göra en presentation
D) Avsluta processen - Vilket av följande är ett exempel på en kreativ process?
A) Skapa en affisch från idé till design
B) Skriva en uppsats
C) Följ en mall
D) Lärarens föreläsning - Hur kan man hantera kritik under en kreativ process?
A) Ignorera all kritik
B) Använda kritik för att förbättra arbetet
C) Bli upprörd
D) Låta andra hantera kritiken - Vad syftar mind mapping till?
A) Att ställa frågor
B) Att visuellt organisera idéer
C) Att göra en lista
D) Att avsluta en idé - Vad är kreativitet i grunden?
A) Att tänka utanför ramarna
B) Att följa regler
C) Att vara tyst
D) Att arbeta snabbt - Vad innebär idéutveckling?
A) Att skapa finish
B) Att förfina och förbättra en idé
C) Att skita i en idé
D) Att avsluta ett projekt - Vilken typ av övning är brainstormingen?
A) Individuell koncentration
B) Samarbetsövning
C) Tystnad
D) Avslappning - Vad kan man säga om den kreativa processen?
A) Den är alltid linjär
B) Den kan variera beroende på projektet
C) Den har inga steg
D) Den tar alltid lång tid - Vad är en viktig del av den kreativa processen?
A) Reflektion och utvärdering
B) Att aldrig förändra sina idéer
C) Att arbeta ensam
D) Att slappa
Resonerande frågor
- Beskriv en kreativ process du deltog i, och vilka metoder för idéproduktion du använde.
Syftet är att låta eleverna visa på praktisk tillämpning av lärdomar. - Hur har kritik format din kreativa process i tidigare projekt?
Denna fråga syftar till att belysa vikten av att ta emot och använda feedback. - Vad innebär det för dig att tänka “utanför boxen” inom visuell kommunikation?
Här ges eleverna möjlighet att visa på djupare förståelse för kreativitet. - Hur kan olika perspektiv påverka en kreativ process?
Syftet är att få eleverna att reflektera över mångfald i idéutveckling. - Vilka fördelar och nackdelar ser du med att använda prototyper i en kreativ process?
Denna fråga utmanar eleverna att analysera olika metoder. - Hur ser du på balansen mellan struktur och frihet i en kreativ process?
Denna fråga bjuder in eleverna att reflektera över metodik och kreativitet. - Vilka faktorer anser du påverkar kreativitet mest i ett team?
Eleverna får insikt om dynamik och samarbete i kreativa grupper. - Reflektera över hur din egen kreativa process har förändrats genom Årskurserna.
Här ges eleverna utrymme att visa på personlig och akademisk utveckling.
Bedömning
Faktafrågor ger 1 poäng vardera, och resonerande frågor ger 3 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).