En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Historia – Propaganda under andra världskriget

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Propaganda och dess effekt under andra världskriget

Årskurs: 9

Ämne eller kurs: Historia

Tema: Propaganda och dess effekt under andra världskriget

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsplaneringen syftar till att analysera hur olika länder använde propaganda under andra världskriget, dess syften och metoder, samt hur propaganda påverkade samhällssynen och politiska beslut. Eleverna kommer att diskutera propaganda som redskap för manipulation och mobilisering.

Eleverna ska kunna redogöra för centrala historiska händelser och företeelser, förstå deras betydelse samt analysera och diskutera påverkan av propaganda ur olika perspektiv.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till propaganda (10 min)

  • Presentera temat och förklara vad propaganda innebär.
  • Diskutera varför och hur propaganda användes under andra världskriget.
  • Ställ frågor för att aktivera elevernas tankar kring propaganda och dess betydelse.

Exempel på propaganda (15 min)

  • Gå igenom exempel på propaganda från olika länder, såsom Tyskland, USA och Storbritannien.
  • Analysera hur budskapen var utformade och vilken målgrupp de riktade sig mot.
  • Diskutera media som använde propaganda, inklusive affischer, filmer, radio och tidningar.

Effekterna av propaganda (15 min)

  • Diskutera hur propaganda påverkade den allmänna opinionen och mobiliserade stöd för krigsinsatser.
  • Analysera negativa aspekter, som spridning av hat, stereotyper och demonisering av fienden.
  • Reflektera över hur propaganda har format dagens begripande av krig och konflikt.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen.
  • Låt eleverna reflektera över hur propaganda fortfarande är relevant i dagens samhälle.
  • Förbered eleverna för nästa lektion genom att relatera till framtida teman.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en propagandaaffisch (digitalt eller på papper) som skulle kunna användas under andra världskriget. Affischen ska innehålla ett klart budskap, bilder och fängslande text. Varje grupp ska sedan presentera sin affisch för klassen och förklara syftet med sitt budskap och målgruppen.

Exit-ticket

  • Vad är propaganda och vilken funktion har den?
    Propaganda är information som används för att påverka människor och deras uppfattningar.
  • Ge exempel på propaganda som användes under andra världskriget.
    Affischer, filmer, radioinslag, och tidningsartiklar.
  • Hur påverkade propaganda den allmänna opinionen?
    Mobiliserade stöd för krigsinsatser och skapade negativa attityder mot fienden.
  • Vilka metoder användes för att sprida propaganda?
    Visuella medier, ljud, och tryckta material.
  • Hur kan vi se effekterna av propaganda i dagens samhälle?
    Genom sociala medier och politiska kampanjer.