En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Animation 1 – Projektarbete – Skapa din egen animation

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Projektarbete – Skapa din egen animation

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Animation 1
Tema: Projektarbete – skapa din egen animation

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att eleverna ska tillämpa sina kunskaper inom animation genom att planera, skapa och presentera en egen animationsfilm. Fokus ligger på konceptutveckling, karaktärsdesign och berättande.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa en sammanhängande animation genom att använda planeringsverktyg, karaktärsdesign och tekniska färdigheter i programvara.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till projektarbetet (10 min)

  • Gå igenom mål och förväntningar för projektet.
  • Diskutera vikten av planering och storyboard i animationsprocessen.
  • Presentera exempel på framgångsrika animationsprojekt.

Arbetsflöde och planering (15 min)

  • Instruktioner för hur man skapar en storyboard och manus.
  • Gå igenom de olika faserna av ett animationsprojekt, inklusive skissande, produktion och redigering.
  • Diskutera tips om tidsplanering och uppdelning av arbetsuppgifter i grupper.

Praktisk övning: Påbörja projekten (15 min)

  • Eleverna får tid att börja skissa och planera sina egna animationsprojekt.
  • Samarbete och brainstorming mellan gruppmedlemmar är uppmuntrat.
  • Läraren går runt och ger feedback samt hjälper till vid behov.

Sammanfattning och nästa steg (10 min)

  • Sammanfatta viktiga punkter från dagens lektion och påminna om deadlines.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor om deras projekt.
  • Förbered dem för kommande lektioner där de kommer att arbeta på sina animationer.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och ska under lektionen börja utveckla sina projektidéer. De ska skapa en storyboard för sin animation, som inkluderar karaktärer, berättelse och viktiga scener. Varje grupp ska kort diskutera sin idé med läraren och övriga grupper för att få feedback och förbättringsförslag.

Exit-ticket

  • Vad är målet med ditt animationsprojekt?
    Svar: Att skapa en sammanhängande och engagerande berättelse genom animation.
  • Vilka väsentliga steg menar ni presenteras i projektarbetet?
    Svar: Planering, skapande av storyboard, produktion och redigering.
  • Varför är det viktigt att ha en storyboard?
    Svar: En storyboard hjälper till att visualisera berättelsen och planera animationens flöde.
  • Nämn ett verktyg du planerar att använda i ditt projekt.
    Svar: Jag planerar att använda [val av program, t.ex. Adobe Animate, Blender].
  • Hur kommer ni hantera samarbete i er grupp?
    Svar: Genom att fördela uppgifter och kommunicera tydligt med varandra.

Hemuppgift

Eleverna ska fortsätta arbeta med sina animationsprojekt hemma. De ska färdigställa sin storyboard och skissa på sina karaktärer. Dessutom ska de skapa en kort presentation där de beskriver sitt projekt och vilka tekniker de planerar att använda. Denna uppgift lämnas in vid nästa lektion.

Citat

The most important thing is to create something that is worth creating. – Tim Burton, 2007.

Detta citat understryker vikten av att ha ett meningsfullt syfte i skapandet av animationer, vilket är centralt för elevernas projektarbete.