En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Digitalt skapande 1 – Publicering och spridning

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

# Lektionsplanering
**Årskurs:** Gymnasiet
**Ämne eller kurs:** Digitalt skapande 1
**Tema:** Publicering och spridning av digitala produktioner

**Koppling till styrdokument**
**Centralt innehåll** Lektionens centrala innehåll omfattar olika plattformar för att publicera och dela sina digitala skapelser samt strategier för effektiv spridning.

**Kunskapskrav** Eleven kan använda och utvärdera plattformar och strategier för att publicera sina digitala produktioner och förstå dess betydelse för distribution och synlighet.

**Lärarledda instruktioner**
**Introduktion till publicering** (10 min).
– Diskutera vikten av att publicera och sprida digitala konstverk.
– Ge en översikt över olika plattformar som används för publicering (ex. sociala medier, webbplatser, video-sharing plattformar).
– Presentera exempel på framgångsrika digitala kampanjer och hur de används för spridning.

**Presentation av plattformar** (15 min).
– Genomgång av olika plattformars funktioner och målgrupper (ex. Instagram för bilder, YouTube för video).
– Visa exempel på hur annonser och marknadsföring kan förstärka en publikation.
– Diskutera lagar och riktlinjer kring upphovsrätt och integritet på nätet.

**Praktisk övning: Skapa en digital portfölj** (15 min).
– Eleverna får i uppdrag att skapa en digital portfölj eller ett designkoncept för publicering av sina egna projekt.
– Läraren går runt och ger stöd och tips om hur man bäst presenterar sina arbeten för specifika plattformar.

**Sammanfattning och reflektion** (10 min).
– Sammanfatta lektionens huvudpunkter och diskutera vikten av att tänka strategiskt kring publicering.
– Förbered eleverna för diskussion om nästa lektion, där de kommer få visa sina portföljer.

**Aktivitet** Eleverna visar sina digitala portföljer eller koncept för klassen och får feedback från både läraren och sina klasskamrater. Denna aktivitet syftar till att stärka kommunikativ förmåga och samarbete mellan elever.

**Exit-ticket**
– Vilken plattform valde du för publicering av ditt arbete, och varför? **Svar:** Jag valde [exempel] för att [förklaring].
– Vilka funktioner i plattformen tror du kommer att vara mest användbara för ditt projekt? **Svar:** Jag tror att [exempel] kommer att hjälpa mig att nå min publik.
– Vad lärde du dig idag om publicering? **Svar:** Jag lärde mig [exempel].
– Hur planerar du att presentera ditt arbete online? **Svar:** Jag planerar att [exempel].
– Vilken aspekt av digital spridning tycker du är mest intressant? **Svar:** Jag tycker att [exempel].

**Hemuppgift** Eleverna ska skapa en plan för hur de tänker publicera sina digitala verk, inklusive val av plattform, marknadsföringsstrategi och tidslinje. Denna plan ska lämnas in före nästa lektion. Skriv *”Hemuppgift”* så tar jag fram en hemuppgift åt dig.

**Citat** _In the digital age, sharing is the new calling card._ – Unknown. Detta citat understryker vikten av att effektivt kunna dela och publicera sitt arbete i den digitala världen.

**Nästa lektion** Förslag på tema för nästa lektion: **Presentation och utvärdering av digitala portföljer**. Denna lektion syftar till att ge eleverna feedback på sina verk och avslutande reflektioner kring lärandet från kursen. Skriv *”Nästa”* så tar jag fram nästa lektion åt dig.