En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Journalistik, reklam och information 1 – Reklamens påverkan

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Reklamens påverkan

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Journalistik, reklam och information 1

Tema: Reklam och dess påverkan

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar reklamens roll i samhället, olika reklammediers funktioner, kommersiell kommunikation och hur reklam påverkar konsumentbeteende och samhällsnormer.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och analysera olika reklamsstrategier och deras påverkan på konsumentbeteende samt diskutera etiska aspekter av reklam.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till reklamens roll (10 min)

  • Diskutera vad reklam är och dess syfte inom kommersiell kommunikation.
  • Gå igenom hur reklam fungerar som en avsändare för information och påverkar köpbeslut.
  • Presentera spännande fakta och statistik kring reklamens ekonomiska påverkan och räckvidd.

Olika typer av reklam (15 min)

  • Gå igenom de olika typerna av reklam, inklusive:
    • TV-reklam
    • Digital reklam (sociala medier, banners)
    • Tryckt reklam (tidningar, affischer)
    • Utomhusreklam (billboards, transportmedel)
  • Diskutera för- och nackdelar med de olika reklammedierna och hur de når sin målgrupp.

Strategier inom reklam (15 min)

  • Presentera och diskutera de vanligaste reklamsstrategierna, såsom:
    • Emotionell påverkan
    • Social relevans
    • Humor
    • Testimonials och influencers
  • Analysera reklamexempel och identifiera de använda strategierna.

Praktisk övning: Skapa en reklamkampanj (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem en uppgift att skapa en reklamkampanj för en produkt eller tjänst.
  • Kampanjen ska innehålla ett tydligt budskap, en vald målgrupp och en plan för vilket medium som ska användas.
  • Läraren erbjuder vägledning och stöd under övningen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta huvudpunkter från lektionen om reklamens olika typer och strategier.
  • Diskutera hur reklam kan påverka värderingar och beteenden i samhället.
  • Ställ frågor om elevernas egna erfarenheter av reklam och hur den har påverkat deras val.

Aktivitet

Grupperna får presentera sina reklamkampanjer för klassen. Diskussionerna ger möjlighet till konstruktiv feedback och ytterligare insikter om vad som gör reklam effektiv.

Exit-ticket

  • Vad lärde du dig om reklam som du inte visste innan? Svar: Jag lärde mig [exempel].
  • Vilken strategi eller typ av reklam tror du är mest effektiv? Svar: Jag tror att [exempel] är mest effektiv.
  • Hur tror du att reklam påverkar våra val och beteenden? Svar: Reklam påverkar genom [exempel].
  • Nämn en kampanj som du tycker var särskilt minnesvärd och varför. Svar: Jag tycker att [exempel] var minnesvärd för [exempel].
  • Vilken etisk aspekt borde beaktas när man skapar reklam? Svar: Den etiska aspekten [exempel].

Hemuppgift

M.v.h. Isak Skogstad