En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Politik och hållbar utveckling – Globalt samarbete för hållbar utveckling

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Globalt samarbete för hållbar utveckling

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Politik och hållbar utveckling

Tema: Globalt samarbete för hållbar utveckling

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar betydelsen av internationellt samarbete för att uppnå hållbara utvecklingsmål, inklusive diskussioner om internationella avtal, organisationer och NGO:er som arbetar med hållbarhet.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och analysera hur globalt samarbete kan bidra till hållbar utveckling och diskutera utmaningarna och möjligheterna som finns på internationell nivå.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till globalt samarbete (10 min)

  • Diskutera vad som menas med globalt samarbete och varför det är viktigt för att hantera globala utmaningar som klimatförändringar, fattigdom och resursutmaningar.
  • Presentera kortfattat de globala hållbarhetsmålen (SDGs) och deras syfte.
  • Påvisa hur olika länder och aktörer kan dra nytta av att samarbeta.

Internationella avtal och organisationer (15 min)

  • Gå igenom några viktiga internationella avtal, såsom Parisavtalet, Agenda 2030 och Konventionen om biologisk mångfald.
  • Diskutera hur dessa avtal formaliserar samarbetet mellan länder och vad de syftar till att åstadkomma.
  • Presentera olika internationella organisationer (exempelvis FN, Världsbanken) och deras roll i att driva hållbar utveckling.

Fallstudier av framgångsrika samarbeten (15 min)

  • Ge exempel på framgångsrika internationella samarbeten eller program, t.ex. EU:s Green Deal eller vissa projekt i utvecklingsländer där internationellt stöd har haft positiva resultat.
  • Diskutera hur dessa exempel kan inspirera till framtida samarbeten och vilka lärdomar som kan dras.

Praktisk övning: Planera ett internationellt samarbete (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppgift att planera ett hypotetiskt internationellt samarbetsprojekt för att lösa en specifik hållbarhetsutmaning, t.ex. vattenbrist eller avfallshantering.
  • Grupperna ska diskutera aktörer, mål, resurser och potentiella hinder.
  • Läraren erbjuder stöd och vägledning under övningen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta dagens diskussioner kring betydelsen av globalt samarbete och dess olika verktyg och strategier.
  • Diskutera hur eleverna kan engagera sig i globala frågor på lokal nivå och vilken roll de kan spela.
  • Fråga eleverna om deras insikter och hur de ser på framtiden för global hållbar utveckling.

Aktivitet

Grupperna presenterar sina förslag på internationella samarbeten och strategier. Diskussionen fokuserar på feedback och potentialen för samarbetet att faktiskt åstadkomma förändring.

Exit-ticket

  • Vilken global utmaning anser du är mest akut och varför?

    Svar: Jag anser att [exempel] är mest akut.

  • Hur kan internationella avtal påverka lokala hållbarhetsinitiativ?

    Svar: De kan påverka genom [exempel].

  • Nämn en framgångsfaktor för effektivt globalt samarbete.

    Svar: En framgångsfaktor kan vara [exempel].

  • Hur har dagens lektion ändrat din syn på internationellt samarbete?

    Svar: Det har ändrat min syn genom [exempel].

  • Vilka aktörer borde vara involverade i ett internationellt samarbetsprojekt?

    Svar: De borde inkludera [exempel].

M.v.h. Isak Skogstad