En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Svenska – Samtalsregler och kommunikation

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Samtalsregler och kommunikation

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i samtalsregler och kommunikation, samt deras förmåga att tillämpa dessa kunskaper i praktiska situationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i ämnet svenska ska behandla samtal och kommunikation, inklusive strategier för att delta i och bidra till samtal, samt vikten av att ställa frågor och ge kommentarer. Eleverna ska också lära sig att förstå och hantera regler och normer i samtal så att kommunikationen flyter på ett fungerande sätt.

Kunskapskrav

Eleven samtalar om bekanta ämnen på ett sätt som till viss del upphäver samtalen. Dessutom förbereder och genomför eleven muntliga framställningar med en huvudsakligen fungerande inledning, innehåll och avslutning samt viss anpassning till syfte och mottagare.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är aktivt lyssnande?
    • A) Att bara vänta på din tur att prata
    • B) Att fokusera helt på den talande och ge feedback
    • C) Att tänka på vad du ska säga härnäst
  2. Vilken är en god samtalsregel?
    • A) Prata hela tiden utan avbrott
    • B) Utföra flera saker samtidigt under samtalet
    • C) Ge den andra personen tid att prata
  3. Vad innebär turtagning i ett samtal?
    • A) Att ingen får prata
    • B) Att turas om att prata
    • C) Att alltid följa upp med frågor
  4. Varför är det viktigt att ställa frågor under ett samtal?
    • A) För att fylla tystnaden
    • B) För att visa att du är intresserad och förstår
    • C) För att avbryta den andra
  5. Vad kan hända om någon avbryter under samtalet?
    • A) Det förbättrar samtalet
    • B) Det kan skapa förvirring och frustration
    • C) Ingen påverkas

Resonerande frågor

  1. Beskriv varför aktivt lyssnande är en viktig färdighet i samtal. Syftet är att eleverna ska kunna förklara vikten av lyssnande i kommunikationsprocessen.
  2. Ge exempel på när det kan vara bra att ställa följdfrågor under en konversation. Eleverna ska visa att de kan tillämpa kunskapen om frågor i praktiska situationer.
  3. Diskutera hur turtagning kan påverka dynamiken i ett samtal. Syftet är att fördjupa elevernas förståelse för samtalsregler och deras effekter.
  4. Vad tror du är konsekvenserna av att ständigt avbryta andra i ett samtal? Eleverna ska reflektera över beteenden som påverkar kommunikationen negativt.
  5. Hur kan kulturella skillnader påverka samtalsregler? Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt och förstå mångfald i kommunikation.
  6. Reflektera över vad som gör en samtalsvänlig miljö. Eleverna ska analysera miljöers påverkan på kommunikationen.
  7. Varför är feedback viktigt i samtal? Frågan uppmuntrar till djupare resonemang om kommunikativt samspel.
  8. Vilka samtalsregler tycker du är viktigast att följa? Eleverna får möjlighet att uttrycka sin personliga åsikt och omvärdera de regler de lärt sig.

Bedömning

Provets faktafrågor ger totalt 10 poäng (2 poäng för varje rätt svar). De resonerande frågorna ger 12 poäng totalt (1,5 poäng för varje välformulerat svar). För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).