“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Politik och hållbar utveckling
Tema: Politisk påverkan på hållbar utveckling
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper och förståelse för hur politiska beslut och strategier påverkar hållbar utveckling på olika nivåer samt att bedöma deras förmåga att resonera kring medborgarens roll i detta sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll fokuserar på hur politiska beslut och strategier påverkar hållbar utveckling på lokal, nationell och internationell nivå. Innehållet innefattar även diskussioner om medborgarengagemang och politiska institutioners roll.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera hur politiska beslut och strukturer påverkar hållbar utveckling, samt diskutera medborgarens roll i det politiska systemet.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är ett mål för hållbar utveckling?
A) Ekonomisk tillväxt
B) **Bekämpa klimatförändringar**
C) Ökad befolkningstillväxt
D) Mer konsumtion - Vad syftar Parisavtalet till?
A) Att öka fossilbränsleproduktionen
B) **Att begränsa den globala uppvärmningen**
C) Att främja kärnkraft
D) Att skapa fler arbetstillfällen - Vilken roll har politiska institutioner i hållbar utveckling?
A) Ingen roll
B) **Implementera och följa upp hållbarhetspolitik**
C) Motverka hållbar utveckling
D) Endast stödja företag - Vad är en viktig aspekt av medborgarengagemang?
A) **Deltagande i protester**
B) Att vara passiv
C) Att ignorera politiska beslut
D) Att följa partipolitik utan kritisk granskning - Varför är lagar om koldioxidutsläpp viktiga?
A) **De minskar växthusgasutsläpp**
B) De ökar elpriserna
C) De skapar fler jobb
D) De begränsar människors resande - Vad är ett exempel på en hållbarhetsstrategi?
A) Öka användning av plast
B) **Främja förnybar energi**
C) Expansivt byggande utan hänsyn till miljön
D) Minska cykeltrafik - Vad innebär begreppet “cirkulär ekonomi”?
A) **Återvinning och återanvändning av resurser**
B) Produktion av engångsprodukter
C) Minimering av arbetskraft
D) Skapa fler avfallshanteringssystem - Vilken av följande är en metod för medborgarapåverkan?
A) Att ignorera val
B) **Deltagande i lokala val**
C) Att alltid följa partilinjer
D) Att undvika diskussioner - Vad är syftet med miljöpolicyer?
A) **Skydda den naturliga miljön**
B) Öka basinkomst
C) Begränsa folkrättigheter
D) Främja kortsiktiga vinster - Vilken typ av politik kan hindra hållbar utveckling?
A) **Subsider för fossila bränslen**
B) Stöd för kollektivtrafik
C) Lagstiftning för skydd av vattendrag
D) Investeringar i energibesparande teknik - Vad innebär medborgarförslag?
A) **En möjlighet för medborgare att föreslå lagar**
B) Ett sätt att stoppa all lagstiftning
C) Enbart något för politiker
D) Att offentligt kritisera politiska beslut utan förslag - Vad kan en hållbarhetskampanj syfta till?
A) Att påverka hållbarhetsstrategier
B) **Att påverka politiska beslut**
C) Att producera engångsprodukter
D) Att öka överkonsumtion - Vad kännetecknar hållbar utveckling?
A) **Balans mellan ekonomiska, sociala och miljömässiga faktorer**
B) Fokusering enbart på ekonomisk tillväxt
C) Att ignorera klimatfrågor
D) Minska livskvaliteten för nuvarande generationer - Vad är syftet med globala hållbarhetsmål?
A) Öka ländernas skuldsättning
B) **Främja globalt samarbete för hållbarhet**
C) Stoppa internationell handel
D) Minska antalet befolkade städer
Resonerande frågor
- Hur skulle du beskriva sambandet mellan politiska beslut och hållbar utveckling?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och syntetisera information kopplad till temat. - Ge exempel på hur medborgarengagemang kan driva förändringar i politiska beslut.
Denna fråga uppmanar elever att resonera och ge konkreta exempel på sitt engagemang. - Vilka utmaningar finns det i att implementera hållbarhetspolitik på olika nivåer?
Elever får möjlighet att identifiera och diskutera komplexa problem samt deras lösningar. - Hur kan du som medborgare påverka politiska beslut i din kommun?
Frågan ger möjlighet till personligt reflekterande och filosofisk diskussion. - Vilken roll spelar unga människor i att påverka framtida hållbarhetspolitik?
Detta ger studenter möjlighet att relatera till sin egen påverkan och engagemang. - Diskutera hur sociala medier kan användas för att främja hållbar utveckling.
Frågan syftar till att analysera moderna verktyg för politisk påverkan. - Vad ser du som den största politiska hinder för hållbar utveckling?
Elever får möjlighet att kritiskt reflektera över sina siktlinjer i samhället. - Reflektera över en hållbarhetskampanj du skulle vilja initiera.
Denna fråga uppmuntrar till kreativt tänkande och problematisering.
Bedömning
Provets maxpoäng är 30. Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger totalt 15 poäng (1,5 poäng per fråga). För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`