Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Koranen
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas förmåga att analysera och tolka Koranens centrala teman, budskap och betydelse inom både islam och världslitteraturen. Provets frågor syftar till att uppmuntra djupare förståelse och kritisk reflektion kring Koranens roll och inverkan på samhället.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Eleverna ska kunna analysera och tolka litterära och religiösa texter.”
Kunskapskrav
”Eleverna ska kunna diskutera Koranens kulturella och historiska betydelse.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad är Koranen?
A) En del av bibeln
B) En historisk roman
C) En helig text inom judendomen
D) **Den heliga boken inom islam**
2. Vad kallas en del av Koranen?
A) Kapitel
B) Stycke
C) **Sura**
D) Avsnitt
3. Vem anses ha fått Koranen från Gud?
A) Jesus
B) **Profeten Muhammed**
C) Moses
D) Abraham
4. Vilket av följande teman är centralt i Koranen?
A) Kärlek
B) **Rättvisa**
C) Vänskap
D) Äventyr
5. Vad innebär det att Koranen är en religiös text?
A) Att den är en roman
B) Att den innehåller poesi
C) **Att den ger vägledning i tro och moral**
D) Att den är skriven av flera författare
6. Hur är Koranen strukturerad?
A) I kapitel och stycken
B) **I suror och verser**
C) I avsnitt och kapitel
D) I dikter och berättelser
7. Vilket språk skrevs Koranen ursprungligen på?
A) Persiska
B) Franska
C) **Arabiska**
D) Engelska
8. Vilken av följande påståenden beskriver Koranens betydelse för muslimer?
A) Den är en historisk text
B) Den är en samling av berättelser
C) **Den fungerar som vägledning i tro och liv**
D) Den är endast en litterär klassiker
9. Vad handlar suran Al-Fatiha om?
A) Historiska figurer
B) **Bön och vägledning**
C) Moraliska berättelser
D) Kulturella traditioner
10. Hur påverkar Koranens budskap det samhälle där muslimer lever?
A) Genom att skapa konflikt
B) **Genom att ge vägledning i moraliska och etiska frågor**
C) Genom att förbjuda all kultur
D) Genom att uppmuntra isolering
11. Vilket tema framhävs ofta i Koranens texter?
A) Avund
B) **Medmänsklighet**
C) Egoism
D) Främlingskap
12. Vem är Ibn Abbas?
A) En profet
B) **En känd islamisk lärd**
C) En kung
D) En poet
13. Vilket av följande påståenden är sant angående Koranen?
A) Den är endast relevant för muslimer
B) **Den har påverkat världslitteraturen**
C) Den är skriven på hebreiska
D) Den har inga historiska referenser
14. Vilken funktion fyller Koranen i det muslimska livet?
A) Enbart som en historisk text
B) **Som en vägledning i livet och tron**
C) Som en litterär analys
D) Som ett kulturellt dokument
15. Hur ser muslimer på Koranens ursprung?
A) Som en uppdiktad berättelse
B) **Som Guds ord till människor**
C) Som en kulturell tradition
D) Som en historisk roman
Resonerande frågor
1. Diskutera Koranens inverkan på global litteratur och ge exempel på verk inspirerade av dess teman. (Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa sin förståelse för Koranens kulturella betydelse.)
2. Analysera hur Koranens budskap om rättvisa kan relateras till nyckelfrågor i dagens samhälle, som social rättvisa. (Eleverna får möjlighet att knyta an till aktuella samhällsfrågor.)
3. Hur kan Koranens teman om medmänsklighet tillämpas i moderna interpersonella relationer? (Denna fråga uppmuntrar till djupare reflektion och tillämpning av det studerade materialet.)
4. Vilken roll spelar Koranen i att forma muslimsk identitet och livsstil? (Eleverna ges möjlighet att utforska identitet och kultur i relation till religion.)
5. På vilket sätt har Koranens tolkningar förändrats över tid och vilken påverkan har det haft på samhällen? (Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera utveckling och förändring.)
6. Vilka känslor och tankar väcker Koranens budskap hos dig personligen? (Denna fråga ger eleverna utrymme att uttrycka sina egna reflektioner och känslor.)
7. Hur kan vi förhålla oss till kulturella och religiösa texter som Koranen i en pluralistisk värld? (Frågan syftar till att utforska respekt och förståelse i en mångfaldig värld.)
8. Vilka etiska frågor kan Koranens lärdomar ställa på sin spets idag, och hur kan dessa diskuteras? (Eleverna får möjlighet att interagera med samtida frågor genom Koranens budskap.)
Bedömning
Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje fråga är värd 1 poäng.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).